Komunikace

Komiksové stripy s produkt placementem v nízkonákladové kreativní reklamě

Moderním trendem marketingu je, že se marketeři snaží s využitím psychologických efektů v rámci kaptologie ovlivňovat kupní chování a rozhodování v podvědomé a dokonce i pudové rovině s využitím prezentace konkurenčních výhod jako motivů pro koupi. Při tom je často využíváno persvaze ve formátu např. videoklipů umístěných na YouTube. Cena těchto videí zpravidla roste do astronomických částek, pokud je designují a natáčejí profesionální marketingová studia a hrají v nich známé osobnosti.

Marketingová hodnota těchto videí spočívá nejenom v obsahu a eventu, ale také v jejich viralitě spoléhající na to, že se budou šířit spontánní marketingovou komunikací ve formátu zejména doporučení typu „ to si prohlédni“ nebo „to si nenech ujít“ mezi lidmi.

Existuje ale několik možnost, jak tato drahá videa jednoduše a rychle s minimem nákladů a přitom s vyšší viralitou nahradit nízkonákladovou formou marketingové komunikace.

První možnost spočívá v tom, že zamýšlené video a jeho scénář nahradíme jen třemi či čtyřmi klíčovými scénkami a ty jednoduše vyfotíte jakýmkoliv digitálním fotoaparátem jako 3 až 4 po sobě jdoucí fotografie. A pak jen stačí osobám na těchto po sobě jdoucích fotografiích (tzv. stripové sekvenci) dát k puse bubliny, které najdete v jakýchkoliv např. „Officech“ programu a do nich napsat vtipný text, který je zaměřen kreativně na podporu prodejů se zvýrazněním konkurenčních výhod produktu jako motivů pro koupi v zákazníkově kupním chování a rozhodování.. Příkladem může být využití na Facebooku při propagaci „diařů s překvapením“ od firmy Adart v situacích, kdy obsah diáře umožňuje realizovat profesní či jiná překvapení. V konkrétních situacích: http://www.facebook.com/DiareSReklamou.cz

Druhá možnost jde ještě dále a z oněch tří či čtyř fotografií s využitím jakéhokoliv jednoduchého „malovacího“ programu odstraníte vše zbytečné a zůstanou Vám jen kontury postav v dané situaci a nafocený produkt, který je předmětem reklamního segmentačního zacílení. Takto zpracované kontury se umístí do stripové sekvence a vznikne tak velmi jednoduchý komiks, kde v bublinách u úst postaviček je cílený kreativní reklamní text. Podstatné ale je, že komiksové postavy jsou doplněny konkrétním produktem v režimu produkt placementu v dané situaci. Náměty a kreativní texty lze najít například na http://www.komiks.cz/seznamy.php.

Třetí možností je, že komiks nebo komiksový strip zhotovený podle první a druhé možnosti využijete jen jako pozadí, před které umístíte konkrétní produkt. Příkladem může zpracování reklamy brazilskou firmou Africa na sandály značky Rider.

Foto: Mediaguru.cz

Čtvrtou možností, kterou rád dělám od roku 2007 se studenty VŠEM ve cvičeních k reklamě je to, že ke třem stripovým komiksovým scénám přidám ještě 2 až 4 volná políčka ve scénce a dám studentům možnost, aby do nich sami dokreslili kreativně potenciální vývoj scénky ve formátu brainstormingu nebo braiwritingu. Studenty to nejenom že maximálně baví ale dokáží svou fantazií dokreslit komiks podle svého gusta tak, aby humorně a neuměle reflektoval pohled konkrétní skupiny lidí na reklamní skutečnost. Výstupem, pak mohou být třeba návrhy plakátů typu 5P ve formátu story Happy-end ( příběhů se šťastným koncem) pro šíření např.. čísla „Linky bezpečí“ mezi dětmi. V roce 2012 tuto techniku např. kreativně přenesla agentura Momentum pro reklamu firmy Centropen do Pražského metra, kde lidé mohli spontánně při čekání na vlak doplňovat předlohy kreslíře Danglára s pomocí mazacích whiteboard markerů. Podobné techniky zvolila i firma Macdonald v roce 2013 aj.

Foto: Mediaguru.cz

Pátou možností je využít v komisech produkt placement tak, jak jej využívají tvůrci v televizních a filmových seriálech, kdy konkrétní produkt je v komiksu představován ze všech možných a nemožných úhlů, stran a využití. Představme si třeba situaci, kdy maminka chce dětem v obchodním řetězci koupit jogurt a její děti jí táhnou k těm  jogurtům ve skleničkách, kde skleničky jsou pomalovány postavičkami z večerníčků a děti mámu doslova prosí, aby jim koupila všechny jogurty se všemi typy skleniček, protože je nutně potřebují… Jinými slovy sekundární úloha obalu láká děti ke koupi jogurtů více než obsah. A komiks na toto téma určitě zaujme všechny generace…

Šestou možností je pak převedení komiksu třeba až do grafiti na vhodném (povoleném) místě atd.

Tím, že využijete v reklamě komiksy s produkt placementem máte zaručený úspěch s neotřelou kreativní reklamou, která má využití jak v outdorové reklamě, tak i při budování komunit například na Facebooku, kde právě komiksy bodují a dostávají velké množství lajků a jsou šířeny spontánně virálně do okolí v komunitách i při fanouškovských mániích – funmaniích. Vzniká tak praktická kaptologie, kdy moderní informační technologie ve spolu-práci s nízkonákladovým komunikačním nástrojovým mixem ovlivňují podvědomí lidí o brandech, producentech, produktech, jejich hodnotách a motivech pro koupi i využití.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!