Jak jsou na tom české firmy se sociálním marketingem? Jak sociální sítě ovlivňují návštěvnost firemních webů? Vyplatí se investovat čas a peníze do internetových katalogů nebo začít s aktivní komunikací přes sociální sítě? Chovají se návštěvníci ze sociálních sítí jinak, než z vyhledávačů? Na tyto (a řadu dalších) otázek najdete odpověď v nové infografice na téma „Česko a sociální sítě“. Přináší jí Doba webová v číslech a Effectix.com.
„Zkušenosti se sociálními sítěmi jsou pozitivní u firem, které se snaží návštěvy zabavit již přímo na síti,“ upozorňuje David Bauckmann, ředitel společnosti Effectix.com. „Zpravidla mají promyšlený systém získávání zájmu zákazníků a konverzí jinými cestami, než samotným webem,“ dodává. Všímá si tak hlavně toho, že využití sociálních sítí je rozdílné od využití internetových katalogů či vyhledávačů, vyžaduje jiné způsoby a aktivity.
Bezkonkurenčně největší Facebook
V Česku používá Facebook měsíčně přes 3.8 milionu uživatelů, alespoň tedy podle údajů Facebooku. Ty mírně vloni zpochybnil Josef Šlerka (Ataxo) a další lidé, takže je možné, že ve skutečnosti je v Česku „pouze“ 1.8 milionu opravdu aktivních, reálných, uživatelů Facebooku. Na druhou stranu, uživatelů Twitteru je v Česku pouze přes 150 tisíc. Byť Twitter ještě stále výrazně (a rychleji) roste. Skoro tři čtvrtiny uživatelů Facebooku (72 %) jsou ve věku do 36 let, 56 % jich je ve věku do 29 let.
Kde se bere tak velký možný rozdíl mezi údaji Facebooku a odhady reálných uživatelů? Řada lidí může mít na Facebooku několik účtů, Facebook do „aktivních“ uživatelů dlouhodobě počítal i jakékoliv návštěvníky, kteří se třeba jenom objevili na webu, kde bylo umístěno tlačítko Líbí. Stejně tak je dobré zdůraznit, že 3.8 milionu od Facebooku může být zcela jiné číslo než 157 tisíc Twitteru. Metriky budou vždy jiné. A 157 481 českých uživatelů na Twitteru je navíc počet českých a slovenských účtů (tedy nikoliv unikátních ani opravdu aktivních uživatelů), které dokázala najít služba www.klaboseni.cz.
Facebook má celosvětově přes jednu miliardu uživatelů, Twitter přes 200 milionů, Google+ přes 400 milionů a LinkedIn přes 200 milionů
Zajímavější je, že české sociální sítě už před několika lety zaostaly za Facebookem a propad je obrovský. Největší z nich, Lidé.cz má přes 880 tisíc měsíčních uživatelů (podle NetMonitoru), Spolužáci.cz přes 620 tisíc a Libimseti.cz přes 300 tisíc.
Co bohužel nevíme je, kolik lidí z Česka používá Instagram (ve světě přes 100 milionů) či Pinterest (ve světě přes 40 milionů), dvě „fotografické“ sociální sítě. A jakkoliv Foursquare ve světě používá přes 30 milionů lidí, v Česku je to maximálně pár desítek tisíc (poslední odhad je 38 838 lidí).
České firmy na Facebooku a Twitteru
Pro představu o tom, jaké je to působit na Facebooku či Twitteru, jsme se pokusili sestavit žebříček největších firemních (a značkových) Stránek (na Facebooku) a profilů (na Twitteru).
Slouží sociální sítě firmám nebo firmy sociálním sítím?
V meziročním srovnání (2012 vs. 2011) o 90 % stoupla návštěvnost firemních webů (ve sledovaném vzorku) ze sociálních sítí. Největším skokanem ale bylo YouTube.com, které také patří mezi sociální sítě (bohužel u něj žádná čísla o počtu uživatelů k dispozici nejsou).
Ještě zajímavější může být srovnání návštěv přiváděných na firemní stránky z internetových katalogů vs. sociální sítě. Katalogy samozřejmě stále přivádějí větší množství návštěvníků, ale v roce 2012 došlo k výraznému propadu. Sociální sítě zatím neustále stoupají. A je možné, že v tomto roce, předstihnou katalogy (ty mají aktuálně 3% podíl v celkovém objemu přiváděných návštěvníků).
„Pro internetový marketing je ideální kombinace obou zdrojů,“ komentuje vývoj David Bauckmann, ředitel společnosti Effectix.com. „Doporučujeme dávat stále větší váhu na sociální sítě, které přináší více užitku, než pouhé návštěvy. Aktivní a správnou komunikací na sociálních sítích vzbuzuje firma důvěru, buduje si cenné reference, důvěryhodná doporučení, získává kontakty, klienti se rádi vracejí a častěji nakupují.“
Pokud jde o srovnání vyhledávačů a sociálních sítí, tak je zřejmé, že sociální sítě budou muset ještě hodně dlouho růst, byť i zde rostou sociální sítě rychleji než vyhledávače – meziroční růst 91 % u sociálních sítí oproti osmi procentům u vyhledávačů. Seznam, Google a sociální sítě se také liší v dalších obvyklých ukazatelích – sociální sítě mají nejvyšší míru opuštění stránky (50.1 % vs 44.1 % u Google), poměrně stabilní délku průměrné návštěvy 3.08 minuty (Google i Seznam.cz mají sestupnou tendenci) a nižší průměrný počet zhlédnutých stránek (4.3 stránky oproti 5.3 u Google a 5.7 u Seznamu).
Facebook je dominantním zdrojem mezi sledovanými sociálními sítěmi. S ohledem na (až možných) 3.8 milionů uživatelů z Česka to ale nepřekvapí. Twitter je typický uživateli s potřebou rychlých a stručných informací, na webu také nejspíš proto tráví kratší dobu a prohlédnou si méně stránek.
Nejlepších výsledků ve všech měřených parametrech ale dosahuje YouTube.com – návštěvy na webu tráví nejdelší čas, prohlédnou si nejvíce stránek, opouštějí vstupní stránky v nejmenší míře. A z YouTube.com přichází také nejvíce nových návštěv v poměru k vracejícím se návštěvám.
Pozitivním trendem je, že firemní webové stránky mají stále více atraktivnější vstupní stránky pro návštěvy ze sociálních sítí, což naznačuje snižující se průměrná míra okamžitého opuštění vstupní stránky.
Jsou sociální sítě lepší než vyhledávače či katalogy?
Porovnáme-li návštěvy z vyhledávačů, internetových katalogů a sociálních sítí, pak ve sledovaných parametrech chování návštěv na firemních webových stránkách dosahují sociální sítě horších výsledků: návštěvy si přečtou méně stránek, na webu stráví nejméně času, ve větší míře opouštějí vstupní stránky. Sociální sítě zasílají více nových návštěv než internetové katalogy.
„Nejlepší výsledky jsou zaznamenány u návštěv z internetových katalogů, avšak tento pozitivní náskok se každým rokem rychle snižuje,“ upozorňuje David Bauckmann.
Porovnáme-li vývojové trendy chování návštěv ve sledovaných parametrech, pak jsou jednoznačně pozitivnější pro sociální sítě. Především pak návštěvy z firemních katalogů a vyhledávače Seznam dosahují postupně výrazně horších výsledků, než návštěvy ze sociálních sítí.
Zajímavá čísla ze světa
Z údajů celosvětových statistik (zdroj: The Growth of Social Media, Social Jumpstart, The B2B Lead Generation Manifesto) je také zřejmé, že již nastal čas pro plánování profesionální správy sociálních sítí:
- Jako nástroj marketingové komunikace využívá Facebook celkem 70 % firem, Twitter 59 %, Blogger 50 %, YouTube 33 % firem
- Minimálně 1x měsíčně se přihlásilo na sociální síť 63 % uživatelů, do roku 2014 se předpovídá, že to bude již 71 % Firmy aktivně spravující svůj blog, získávají s jeho pomocí o 67% více leadů. Společnosti využívající Twitter, mají průměrně za měsíc dvakrát více leadů a 41 % B2B firem uvádí, že získaly leady z Facebooku.
Zdroje informací pro tuto infografiku
Vedle informací pocházejících ze vzorku 1 624 firemních webů spravovaných společností Effectix.com pocházejí další informace přímo od uvedených společností (hlavně informace týkající se Facebooku, Twitteru, Google+, Linkedin, atd). Některé z nich jsou přímo poskytovány na stránkách společnosti, jiné byly poskytnuty médiím a z těch vycházela naše infografika.
Konkrétní informace o stránkách na Facebooku a profilech na Twitteru pocházejí ze služby www.Zoomsphere.com, čísla týkající se českého Twitteru ze služby www.klaboseni.cz, odhad počtu uživatelů českého FourSquare dlouhodobě provádí Václav Lohr.
Doba webová v číslech
Dobu webovou v číslech najdete na www.doba-webova.com, na stejné adrese je možné získat i kompletní infografiku. Zdrojem jsou data z analytického a statistického nástroje Google Analytics použitého na 1 624 firemních webech v roce 2012. Samotné zpracování a vyhodnocení dat provádí Effectix.com od roku 2010 a díky tomu je možné sledovat i některé trendy.
Doba webová si neklade nároky na úplnost, přesnost a nemůže zdaleka obsáhnout „celý český Internet“. Jejím smyslem je upozornit na zajímavé trendy, změny v chování internetových uživatelů a poskytnout informace, které je možné dále použít, zejména tam, kde je možné stavět na tom, že data pocházejí z firemních webových stránek. V každém případě je ale vhodné je podrobit kritickému myšlení a hodnotit je v odpovídajících souvislostech.
Doba webová v číslech chystá další analýzy a studie, nejbližší bude na téma „Česko a e-commerce“, pracuje se na „Česko a internetová reklama“. Zveřejněné informace bude Doba webová průběžně aktualizovat a doplňovat, tak aby se www.doba-webova.com mohla stát zajímavým a užitečným informačním zdrojem.
– red –