S dalším rozvojem internetu a především s nástupem nových, „chytrých“ mobilních zařízení – smart telefonů a tabletů – se v Česku začíná dramaticky měnit cesta zákazníka ke zboží. V souvislosti s tím dochází k zásadním posunům ve významu jednotlivých prodejních kanálů. Ukazují na to výsledky nové studie FutureBuy společnosti INCOMA GfK. Pokud chtějí prodejci i výrobci zůstat v budoucnu konkurenceschopní, musí tyto nové trendy v chování českých zákazníků včas identifikovat.
Přítomnost internetu je v České republice velmi výrazná. Úroveň penetrace internetu je srovnatelná například se Spojenými státy nebo Belgií. Podle studie FutureBuy má k internetu přístup už 74 % české populace, z toho 80 % vlastní mobilní telefon, 70 % stolní počítač, více než 60% notebook a více než 10 % tablet.
Tablety a chytré telefony jsou zatím především doménou mužů a mladších věkových kategorií (do 50 let). Při nákupu zboží používají tito zákazníci „chytrá“ mobilní zařízení už i přímo na prodejně, například ke srovnávání cen výrobků, pročítání recenzí a komunikování na sociálních sítích.
Změny v nákupním chování ovšem nelze podceňovat ani u starších věkových kategorií. Více než 40 % zákazníků z věkové kategorie 50 až 64 let tvrdí, že ve srovnání s minulým rokem více využívá internet při vyhledávání výrobků, srovnávání cen a také samotném nákupu výrobků. Prodejci se tak musí stále více soustředit na to, aby byl nákupu zboží po internetu uskutečnitelný pro každého zákazníka – nakupování musí být jednoduché, rychlé a snadno pochopitelné.
Mezi českými spotřebiteli je obecně velmi populární využívání internetu k porovnání cen nakupovaného výrobku, v posledních 6 měsících takto internet využilo 80 % uživatelů. Tato funkce je společně se čtením recenzí a hledáním dalších informací o výrobcích obzvlášť oblíbená u starších uživatelů internetu. U mladších věkových kategorií se k tomu přidává ještě využití stránek sociálních sítí k výměně informací o výrobcích. Za posledních půl roku tak 20 % internetové populace aktivně využilo v rámci svého rozhodovacího procesu sociální sítě jako je Facebook, různé blogy a diskusní fóra.
Zákazníci se uvědomují, že jejich postavení při rozhodování o nákupu je stále silnější. 80 % uživatelů internetu dnes věří, že se pro ně internet stal velmi užitečným nákupním zdrojem, který jim významně šetří čas i peníze. 2/3 uživatelů internetu cítí, že mají větší kontrolu než kdykoliv předtím nad výběrem nejlepších výrobků ke koupi, polovina se domnívá, že je nyní méně věrná jakémukoliv prodejci.