Výzkum trhu

Češi a Slováci zaplatili vloni za cukrovinky víc peněz. Jejich konzumace tak mírně poklesla.

Loňský růst spotřebitelských cen neminul ani trh cukrovinek. Češi a Slováci si kvůli zdražení museli sáhnout hlouběji do svých peněženek a za cukrovinky zaplatili v průměru o 12, respektive o 10 procent více než před rokem. Vyšší ceny způsobily, že domácnosti mírně omezily jejich konzumaci. V Čechách poklesl loni prodej cukrovinek o pět procent, na Slovensku o sedm procent. Mezi nejoblíbenější cukrovinky patří oplatky a sušenky. Oba národy si koupily cukrovinku v průměru každých devět dní a v rámci jednoho nákupu vložily do košíku přibližně čtvrt kila cukrovinek. Zjištění vyplynula z kontinuálního panelového průzkumu Consumer Panel Services, který je založen na detailních informacích o nákupech reprezentativního vzorku 3 500 slovenských a českých domácností za období 1/2012 až 10/2012 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku.

Jiné cukrovinky se nakupují více než oblíbená čokoláda

I když z průzkumu vyplynulo, že cukrovinky loni zdražily, Slováci a Češi stále patří mezi mlsné národy. V obou zemích jsou nejoblíbenější oplatky a sušenky a zakoupí si je více domácnosti než čokoládu. Loni si je do košíku vložily téměř všechny domácnosti jak v České republice, tak na Slovensku, a z hlediska prodeje tvořily tři čtvrtiny z celkového množství cukrovinek. Spotřebitelé upřednostňují zejména koupi menších balení do 50 gramů. Oba národy si rádi pochutnají i na piškotech a pernících, ale ve výrazně menší míře než u nejžádanějších cukrovinek.

U lidí nejvíce „letí“ suché sušenky a oplatky s částečnou polevou

„Slovenští a čeští spotřebitelé jsou ve svých preferencích odlišní, pokud jde o druh sušenek a oplatek. Zatímco oba národy upřednostňují zejména suché sušenky bez polevy, u oplatek a waflí se jejich preference liší. Češi mají nejraději oplatky celomáčené nebo s částečnou polevou. Slováci si na polevu až tak nepotrpí a preferují více oplatky s polevou částečnou nebo zcela bez ní,“ upřesňuje Julius Wenig, Account Manager z oddělení Consumer Panel Services společnosti GfK.

Který národ je mlsnější? Češi nebo Slováci?

Z průzkumu Consumer Panel Services vyplynulo, že Češi a Slováci si nakupují cukrovinky přibližně stejně často, ovšem nepatrný rozdíl byl zaznamenán v jejich množství. Kvůli cukrovinkám se oba národy vypraví do obchodu v průměru třikrát za měsíc, což vychází přibližně na každých devět dní. Zatímco na Slovensku připadne na jeden nákup v průměru 265 gramů cukrovinek, český spotřebitel si dopřeje ještě o 15 gramů více.

Maloobchodní značky cukrovinek vytlačují klasické výrobce

„V Čechách a na Slovensku a se během minulého roku dařilo zejména maloobchodním privátním značkám cukrovinek. Na celkovém trhu cukrovinek v obou zemích se loni podílely zhruba jednou třetinou,“ doplňuje Julius Wenig.

O průzkumu

Zjištění vyplynula z kontinuálního panelového průzkumu Consumer Panel Services, který je založen na detailních informacích o nákupech reprezentativního vzorku 2 000 českých a 1 500 slovenských domácností za období 1/2012 až 10/2012 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!