Tradiční marketingový kongres Marketing Management, pořádaný CIMA – Českým institutem pro marketing a poradenskou firmou INCOMA Consult, se letos zaměřil na příležitosti, vyplývající z rozšíření Evropské unie. Téma kongresu bylo zvoleno na základě výsledků výzkumu názorů účastníků loňského kongresu. Ten ukázal, že podpora vstupu ČR do EU je ve specifické cílové skupině marketérů extrémně vysoká (se vstupem vyjádřilo před rokem souhlas 92% respondentů). Kongres Marketing Management 2003 se proto nezabýval otázkou, zda do EU vstupovat či ne, ale jak co nejlépe a co nejdříve využít příležitostí na nově se otevírajícím trhu s téměř půl miliardou spotřebitelů.
Výzkum mezi účastníky letošního ročníku kongresu potvrdil, že toto tématické zaměření je na místě. 55% dotazovaných se totiž domnívá, že vstup ČR do EU znamená pro jejich firmu či organizaci možnost rozšíření a zkvalitnění dosavadní činnosti. Poměrně velká část marketérů (32% účastníků kongresu) patří nicméně mezi zastánce názoru, že vstup do EU nebude žádnou výraznou změnou. Podíl managerů obávajících se vstupu (jako zdroje „spíše velkých potíží až ohrožení existence“) činil mezi hosty kongresu jen 6%, dalších 7% zatím nemá v této otázce zatím jasno. Mimochodem: Právě poslední 2 zmíněné názory mají pravděpodobně dosti silné zastoupení mezi českými marketéry, kteří se kongresu nezúčastnili. Ti jako důvod neúčasti na kongresu často uváděli, že žádné šance spojené s EU nevidí a že ke vstupu dojde „až za rok“, takže nyní to ještě není priorita.
Řada řečníků a diskutujících v této souvislosti konstatovala, že jednou z významných konkurenčních výhod marketing managementu v ČR je vysoká penetrace moderních informačních a komunikačních technologií a jejich bezproblémové osvojení při řídících, marketingových i prodejních činnostech.
Výzkum mezi účastníky letošního ročníku kongresu, organizovaný společnostmi DATAWARE a KVADOS za metodické podpory GfK Praha, potvrdil oprávněnost těchto tezí. Mobilní přístup k informacím (tj. zejména mobilní přístup k internetu a e-mailu) má 67 % účastníků kongresu a dalších 10 % o něm uvažuje. 42 % respondentů používá zařízení typu kapesní počítač (Pocket PC), 13 % zvažuje v současnosti jeho nákup.
Program kongresu Marketing Management 2003 byl koncipován tak, aby v něm byli vyváženě zastoupeni manažeři domácích a mezinárodních firem a institucí. Evropský rozměr kongresu byl mimo jiné zvýrazněn tím, že jej zahájil Louis Delcart, prezident EMC – Evropské marketingové konfederace. Charakteristiku jednotného evropského trhu následně podal Mark Hofmans, ředitel bruselské reprezentace výzkumné skupiny GfK. O tom, že šlo o správný výběr, svědčí fakt, že oba hosté z Bruselu byli účastníky kongresu vyhodnoceni jako jedni z nejlepších řečníků s umístěním v kategorii TOP 3. Absolutně nejlepší známku však od účastníků kongresu dostal Tomáš Kopic, obchodní ředitel společnosti Stavostroj, který ve svém vystoupení prezentoval zkušenosti své firmy s využíváním potenciálu nově vznikajícího jednotného evropského trhu, sahajícího od Atlantiku po Karpaty.
Navazující panelové diskuse se zabývaly marketingem na jednotném evropském trhu z řady úhlů pohledu (vzdělávání, etika, právo, mezinárodní marketing, direct marketing, konkurence malých a velkých firem). Vynikající hodnocení obdržela zejména diskuse, věnovaná právním a etickým otázkám marketingové komunikace v podmínkách EU, moderovaná Jiřím Mikešem, ředitelem Asociace komunikačních agentur. S velkým zájmem a pozitivním hodnocením se setkal i workshop zaměřený na praktické aspekty marketingu a prodeje v nových tržních podmínkách (Od exportního marketingu k obchodování na jednotném evropském trhu), řízený Radkem Mužíkem, partnerem společnosti INCOMA Research.