Poptávkové servery, coby český fenomén, nejsou již pouze doménou živnostníků a menších společností. Stále více poptávek také zadávají velké české společnosti. „Z posledního realizovaného průzkumu jsme zjistili, že prostřednictvím služby ePoptávka.cz hledá vhodného dodavatele téměř 80 procent firem patřících do žebříčku Czech Top 100,“ říká Otto Kočí, ředitel služby ePoptávka.cz. Ekonomické podmínky tak nutí i poměrně velké korporace změnit způsob hledání subdodavatelů. V loňském roce tyto společnosti podaly poptávky za zhruba 37 milionů Kč.
Poptávkové servery, jejichž lídrem je právě služba ePoptávka.cz, nabízejí poptávajícím velmi jednoduché a bezplatné oslovení vhodných dodavatelů a jejich zkontaktování. Na základě publikování poptávky v systému začnou poptávajícímu chodit nabídky od dodavatelů. „Většinou se tak děje velmi rychle. Během jednoho až dvou pracovních dnů poptávající obdrží do svého e-mailu zpravidla mezi deseti až patnácti nabídkami. Samozřejmě záleží na komplikovanosti zadání,“ říká Otto Kočí. Pak už záleží na zadavateli, jak bude postupovat dále. Zda si vybere nebo získá cenový přehled či doplní původní zadání. Díky tomu, že zadavatel získá z trhu několik nabídek, může cenu ještě stlačit. „Tlak na cenu v prostředí elektronických poptávek je velmi vysoký. Není výjimkou snížení ceny o 25 až 30 procent z původní nabídky,“ dodává Otto Kočí z ePoptávka.cz.
Server ePoptávka.cz stále více využívají i oddělení nákupu velkých českých firem. Nejedná se přitom jen o stavební podniky jako je Metrostav, Skanska či Strabag, ale o strojírenské firmy jako jsou Vítkovice či Třinecké železárny. Překvapivě hodně elektronických poptávek dorazilo z České pošty nebo z Českých drah. Škála poptávek a jejich zaměření jsou opravdu široké. „Jedná se o dodávky nejrůznějšího charakteru. Od kancelářských potřeb a drobných reklamních předmětů, přes řemeslné služby až po relativně sofistikovaná řešení,“ přibližuje poptávky Otto Kočí. Dodává, že přes službu ePoptávka.cz chtěli zájemci z řad Czech Top 100 najít například dodavatele revitalizace židovských památek po celé ČR nebo tvůrce reklamního spotu určeného na sociální sítě.
-red-