Přestože se podle průzkumu Millward Brown vybavení a možnosti škol liší, učitelé se shodují, že internet a jeho nástroje nevyužívají v rámci vyučování v odpovídající míře a uvítali by v tomto směru pomoc. Studie potvrzují, že problém s bezpečným a efektivním využitím internetu pro získávání informací mají i samotní žáci. S cílem rozvoje internetové gramotnosti Google letos podpoří několik iniciativ, klíčovým je komplexní projekt IN-Generation, který European Leadership & Academic Institute (ELAI) zaměří na české základní školy.
Podle průzkumu Millward Brown (MB) přijde pouze 30% žáků (10-18 let) v rámci vyučování do kontaktu s internetem víc než jednou týdně (mladší žáci průměrně 1,4 krát týdně), nejvíce internetu odolává generace učitelů nad 45 let. Studie London School of Economics and Political Science zároveň odhaluje, že přestože je v ČR míra užívání internetu u věkové skupiny žáků obecně vysoká (např. 60% dětí od 9-15 let má sociální profil), úroveň vzdělání a povědomí o správném a bezpečném užívání internetu je minimální.
Čeští učitelé jsou si podle kvalitativního průzkumu MB vědomi toho, že internet jim může přímo ve vyučování výrazně pomoci, avšak sami si nedokážou představit jak, protože je na to nikdo nepřipravil. Bariérou je, že je to pro ně zatím náročné, komplikované či nevypočitatelné. Informace vyhledávají spíše náhodně, neumějí si vybrat konkrétní informační zdroje, chybí jim odborné tipy a triky “jak na to”. Jsou také toho názoru, že žáci využívají internet pro zábavu a často i k usnadnění domácích úkolů okopírováním cizího obsahu online. Podle nich žáci zatím neumějí s internetem smysluplně pracovat, mají potíže s vyhledáváním i analyzováním informací.
„V Česku se zatím nepodařilo realizovat žádný ucelený koncepční přístup k internetové gramotnosti dětí, a to ani z operačních programů EU,“ říká Lukáš Sedláček, zakladatel a ředitel společnosti ELAI, která ve spolupráci s experty připravuje komplexní projekt v oblasti internetového chování a vzdělávání dětí od 9 do 15 let pod názvem IN(ternet) Generation www.in-generation.cz. Projekt bude sloužit jako pilot pro širší užití v zemích EU.
Projekt IN-Generation, který od května 2013 zapojí děti, pedagogy i rodiče, vzniká pod záštitou Ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Fialy: „Domnívám se, že se jedná o zajímavou a podnětnou aktivitu pro posílení internetové gramotnosti žáků v základním vzdělávání.“ Projekt již podpořili Rudolf Haňka, hlavní vědecký poradce předsedy Vlády ČR, Michal Mejstřík, Pavel Kohout a Tomáš Sedláček, členové NERVu a David Marek, hlavní ekonom Patria Finance.
„V rámci průzkumu s Millward Brown jsme chtěli identifikovat slabá místa nebo mezery, které brání intenzivnějšímu využití bezplatných online nástrojů na školách, a to na straně učitelů i žáků,” říká Michal Zachar, marketingový manager českého Googlu, a dodává: „Kromě podpory projektu IN-Generation v současné době ve spolupráci s firmou SCIO distribuujeme do pěti a půl tisíce českých škol více než 11 tisíc návodů pro chytré vyhledávání na internetu pro učitele i žáky. Zároveň ve spolupráci s partnery již brzy plánujeme vyhlásit vzdělávací granty pro české učitele, kteří mají zájem se dozvědět, jak vyučování pomocí internetu usnadnit a zpříjemnit.”
-red-