Z právě dokončeného rozsáhlého projektu „Census nezávislých prodejen potravin a tabáku v krajských městech“ provedeného společností INCOMA GfK vyplývá, že ve 13 krajských městech v České republice je v současné době v provozu více než 6100 nezávislých prodejen potravin a tabáku (79 % z nich tvoří prodejny, jejichž hlavní náplní je prodej potravin, 21 % představují prodejny tiskovin a tabákových výrobků). 46 % prodejen (tj. více než 2800) zaznamenaných v rámci censu leží v Praze.
Více než třetinu nezávislých prodejen potravin představují smíšené prodejny se širším sortimentem potravin. 60% z těchto smíšených prodejen lze označit za večerky, tedy prodejny, které zavírají ve 20 hodin a déle. Právě pozdní zavírací doba vysokého procenta nezávislých prodejen potravin je důležitým faktorem, kterým se tito prodejci snaží konkurovat velkým řetězcům. Nejčastějšími specializovanými prodejnami potravin jsou pekařství, řeznictví a poměrně nečekaně také vinotéky, které zaznamenaly velký nárůst.
Rozdělení nezávislých potravinářských prodejen v krajských městech podle hlavní specializace
Mapa nezávislých potravinářských prodejen a prodejen tabáku v Praze
V rámci všech zjištěných nezávislých prodejen potravin v krajských městech je lokalizováno necelých 190 tisíc m2 prodejních ploch (bez prodejen cigaret a tabákových výrobků).
Pokud v krajských městech porovnáme nezávislý trh (včetně prodejen COOP a lokálních aliancí) s trhem nadnárodních řetězců, je zřejmé, že ačkoliv z hlediska počtu tvoří nezávislé prodejny téměř 90% celého trhu prodejen s potravinami, z hlediska prodejních ploch je to pouhých 16%.
Porovnání nezávislého potravinářského trhu a trhu nadnárodních potravinářských řetězců v krajských městech
*bez prodejen tabáku; včetně prodejen COOP a lokálních aliancí a dobrovolných řetězců Zdroj: INCOMA GfK
Významným fenoménem nezávislého obchodu s potravinami v Česku jsou asijské prodejny. V současné době lze v krajských městech najít téměř 1200 prodejen potravin, provozovaných zejména vietnamskými obchodníky, což činí téměř pětinu všech sledovaných prodejen. Mezi obchody, deklarovanými jako „smíšené prodejny“ je tento podíl významně vyšší (48%), v Praze dokonce 66 %.