Internet

Co je motivací pro užívání sociálních sítí?

V sociálních sítích jde v první řadě o budování nebo pěstování vztahů. Lidé, kteří jsou v sociálních sítích, to dělají, protože navazují kontakty a vztahy nebo se je snaží obnovit. Člověk by ovšem měl více o dané věci přemýšlet. Závěrem z toho vyplývajícím by bylo, že veškeré platformy sociální sítě jsou touto motivací různě angažované, otázku motivace je tedy snadné zodpovědět. To je omyl. Ve skutečnosti je to tak, že motivace je pravděpodobně nejdůležitější, ale nejméně srozumitelný aspekt celého fenoménu sociálních medií. Co žene uživatele vlastně k tomu, aby byli ochotni fungovat v sociálních sítích?

Pověst je důležitější než bohatství
Jestliže člověk pátrá po analýzách ohledně motivace k užívání sociálních sítí, nenajde se mnoho fundovaných studií k této oblasti. Například McKinsey k tomuto tématu provedl v roce 2007 šetření. Datová báze byla malá (n= 573) a dotazovaná skupina velmi specifická. Výsledek: Hlad po slávě („hunger for fame), byl důležitější než finanční podněty.

Jay Deragon kategorizoval na základě pozorování četných sociálních platforem a interwiev motivaci pro angažovanost v sociálních sítích a formuloval následující faktory:

  1. Učení : přihlašování se přes sociální média, např. Facebook, Twitter a Linked mnozí užívají proto, aby byli součástí humbuku.
  2. Konexe: potřeba být ve spojení, být „in“.
  3. Afinita: lidé stejných osobních nebo profesních zájmů se soustřeďují např. ve fórech, sociálních sítích a jiných sociálních vztazích a prožívají pocit blízkosti
  4. Obchodní faktor: obchodní možnosti rostou exponenciálně, když lidé vidí, jak lehce jsou dosažitelné relevantní nabídky prostřednictvím sociálních médií.
  5. Kreativita: Osoby a podniky nacházejí kreativní cesty k využití techniky související se social computing (společenský styk prostřednictvím počítače) k lepšímu uspokojování svých osobních a profesních potřeb.
  6. Faktor očekávání: Zohledňují-li se možnosti sociálních médií, lidé si od své angažovanosti v sociálních sítích slibují nyní nebo v budoucnosti některé ekonomické nebo sociální výhody.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!