V rámci snah o zbavování se nadbytečných kilogramů hledají Češi a Slováci pomoc i v lékárně. Lidí, kteří nakupují volně prodejné podpůrné přípravky na hubnutí, je v České republice i na Slovensku 17 procent. Nejvyšší preferenci mají přípravky na odbourávání a rychlejší spalování tuků, přípravky na očištění organismu (očistné kúry) a léky na snižování chuti k jídlu. Důležitým kritériem při výběru přípravků na hubnutí je cena, avšak zákazníci u těchto produktů vykazují vysokou míru loajality k osvědčené značce. Kromě lékáren jsou významnými prodejními kanály i supermarkety/ hypermarkety, specializované prodejny, drogerie a internet. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK, který se realizoval v srpnu 2012 na vzorku 2000 respondentů v České republice a na Slovensku.
Asi jen polovina lidí v České republice a na Slovensku vyjádřila spokojenost se svým fyzickým vzhledem. Více než 60 procent lidí v obou zemích se již v minulosti pokoušelo zhubnout, obdobné podíly plánují hubnutí i v nejbližší budoucnosti. K volně prodejnému léku bude inklinovat v rámci svých snah více než desetina lidí, častěji nesportovci a dále ti, kteří trpí nadváhou nebo obezitou, a také lidé, kteří v minulosti nebyli ve svém snažení zhubnout úspěšní. V rámci průzkumu společnost GfK zjišťovala, jaký volně prodejný přípravek na hubnutí by si lidé koupili, kdyby si mohli vybrat. Pouze třetina respondentů na Slovensku a v České republice kategoricky odmítá koupi jakéhokoliv volně prodejného léku na hubnutí. Nejvyšší preferenci mají přípravky na odbourávání a rychlejší spalování tuků, přípravky na očištění organismu (očistné kúry) a na snižování chuti k jídlu. Nejméně preferovanými jsou nízkokalorické náhrady jídla ve formě tablet a nápojů.
„Preference jednotlivých výrobků se liší podle cílových skupin. Zatímco ženy mnohem častěji preferují přípravky na rychlejší spalování tuků, snižování chuti k jídlu, rychlejší vyprazdňování a látkovou výměnu, muži zase dávají přednost přípravkům na podporu organismu k vyššímu energetickému výdeji při cvičení. Lidé, kteří volně prodejné přípravky na hubnutí nakupují, projevují mnohem vyšší důvěru a náklonnost ke všem produktovým skupinám,“ říká PharmDr. Eva Vlčková, CSc z GfK, která ve společnosti GfK zastává pozici HealthCare Sector Leader pro Českou republiku a Slovensko.
Průzkum GfK zkoumal BMI (Body Mass Index) české a slovenské populace. Podle něj má až polovina lidí v obou zemích kila navíc. Konkrétní čísla říkají, že cca třetina lidí v České republice i na Slovensku má nadváhu a více než pětina trpí obezitou. Tento problém se přitom týká mnohem častěji mužů. Nežádoucí kila se nevyhýbají ani mladým lidem, nadváhou nebo obezitou trpí třetina lidí mezi 15-30 lety. Šťastlivců, kteří se mohou pochlubit ideální váhou, je v obou zemích 42 procent, častěji jsou to ženy.
Kdybyste si mohli vybrat, jaký typ volně prodejného léku na hubnutí byste si koupili?