První kolo prezidentských voleb opět prokázalo, že tradiční výzkumy veřejného mínění jsou nespolehlivé. Naopak velmi přesné předpovědi výsledků voleb bylo dosaženo pomocí analýzy článků na internetu a příspěvků na Facebooku. Vyplývá to ze zprávy, již vypracovala společnost Semantic Visions s přispěním agentury Socialbakers. Společnost jako jediná před volbami přesně předpověděla, že do druhého kola postoupí Miloš Zeman a Karel Schwarzenberg, a to na základě četnosti příspěvků, jejich citového zabarvení a dalších ukazatelů. Stejnou metodou určila v minulosti např. výsledky amerických prezidentských voleb či britských parlamentních voleb.
Zkoumání obsahu online článků a příspěvků na Facebooku přineslo mnohem přesnější výsledky než tradiční výzkumy veřejného mínění. „Zatímco sociologické agentury favorizovaly před prvním kolem prezidentských voleb Jana Fischera a Miloše Zemana, naše společnost dokázala díky novým analytickým metodám správně určit pořadí kandidátů na prvních pěti místech. Upozorňuji, že s touto analýzou jsme přišli v době, kdy Karel Schwarzenberg měl dle všech ostatních průzkumů pár procentních bodů. Byli jsme první, kdo ho určil jako jednoho z favoritů,“ popisuje Jiří Prokeš, výkonný ředitel společnosti Semantic Visions, jež se analýzám online obsahu věnuje.
Při českých prezidentských volbách využili experti ze Semantic Visions stejnou metodiku jako při úspěšných předpovědích výsledků nedávných amerických prezidentských voleb či britských parlamentních voleb v roce 2010. „O volebních výsledcích rozhoduje všeobecná známost osoby a její vnímání veřejností. U každého z kandidátů jsme tedy zkoumali celkový počet článků a zmínek v médiích a jejich emoční zabarvení. Za období od 1. října 2012 do 1. ledna 2013 jsme tak zpracovali 375 880 článků z 1760 online zdrojů a 62 332 postů a komentářů z facebookových profilů všech prezidentských kandidátů,“ vysvětluje Jiří Prokeš.
Právě hodnocení facebookového obsahu bylo oproti americkým či britským volbám novinkou. „Potřebná data z profilů jednotlivých kandidátů nám poskytla firma Socialbakers. Z oněch více než 62 tisíc postů bylo 9712 nějak emočně zabarvených – a ty jsme podrobili detailní analýze,“ uvádí Prokeš. Stejným postupem hodlají odborníci ze Semantic Visions předpovědět, kdo z dvojice Miloš Zeman – Karel Schwarzenberg se stane celkovým vítězem prezidentských voleb.
Společnost Semantic Visions je světovým lídrem v oblasti automatického porozumění textu a analýzy emočního náboje. Provozuje největší zpravodajský systém na světě zaměřený na analytické zpracování informací z volně dostupných zdrojů uveřejňovaných na internetu (zpracovává cca 90% světového obsahu). Tento systém získal ocenění britské vlády a dvě světové technologické ceny. Mezi nejznámější zahraniční klienty Semantic Visions patří např. CNN, Bild a SAP. Domácí reference zahrnují Český rozhlas, Českou spořitelnu nebo Českou bankovní asociaci.
– red –