Výzkum trhu

Polovina českých domácností dává přednost velkým hobbymarketům

Podle výzkumu „DO-IT-YOURSELF 2003“ společností INCOMA Research a GfK Praha překročila celková prodejní plocha hoybbymarketů (včetně řetězce Mountfield) v ČR již hranici 400 tisíc m2, celkový obrat realizovaný řetězci těchto velkoprodejen s širokým sortimentem zboží pro dům, dílnu a zahradu dosáhl v roce 2002 úrovně 20 miliard Kč. Velkoplošné hobbymarkety sice reprezentují pouze necelá 2% prodejen nabízejících příslušné sortimenty, nicméně v souhrnu to reprezentuje více než čtvrtinu prodejních ploch a téměř dvě pětiny tržního podílu co do realizovaného obratu.

Stěžejní roli, kterou velké hobbymarketové řetězce hrají na českém trhu do-it-yourself, potvrdil také reprezentativní spotřebitelský průzkum, který INCOMA Research a GfK Praha uskutečnily v dubnu letošního roku. Pokračuje trend mírného posilování koncentrace trhu. Zatímco před dvěma lety se 50% spotřebitelských preferencí soustředilo mezi desítku nejvýznamnějších firem, minulý rok to bylo už jen 7 řetězců, letos si stejnou část trhu mezi sebe rozdělilo již jen 5 řetězců. S odstupem největší obrat realizují OBI a Baumax, nicméně nejvyšší míry nárůstu obratu loni zaznamenal Hornbach a také Globus Baumarkt.

Šetření DO-IT-YOURSELF 2003 také ukázalo, že průměrné roční výdaje domácností, které nakupují zboží pro domácnost, dílnu a zahradu, činí za tento sortiment necelých 18 tisíc Kč ročně. Přes 80% domácností sledovaného vzorku nakupovalo v uplynulém roce potřeby pro zahradu, barvy a malířské potřeby, nářadí a nástroje, potřeby pro domácnost, vysokou míru nákupů ale zaznamenaly i ostatní kategorie zboží.

Největší spontánní znalost byla zaznamenána u segmentu nářadí a nástroje, kde alespoň jednu značku uvedlo více než 80% respondentů. Vysoké míry znalosti byly ovšem dosaženy i u dalších sortimentů. Nejčastěji jmenovanou značkou vůbec se stalo Rako, následoval Bosch a Narex.

Nejlépe hodnoceným řetězcem co do cenového vnímání je mezi hobbymarketovými řetězci Globus Baumarkt. Nejširší sortiment nabízí podle nakupujících Hornbach. Při hodnocení dostupnosti a informovanosti personálu získal od zákazníků nejlepší hodnocení Mountfield. Ve srovnání s předchozím rokem letos obchodní řetězce většinou výrazně posílily své aktivity v oblasti distribuce letáků. Nejaktivněji si počínal Baumax, jehož letáky byly zaznamenány ve schránkách 45% respondentů.

Graf:
Hlavní místo nákupu

Pramen: DO-IT-YOURSELF 2003 (INCOMA Research + GfK Praha)

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!