V listopadu 2012 začal v České republice nabízet své služby první mobilní virtuální operátor (MVNO) – BLESKmobil. Využil k tomu síť a know-how společnosti Telefónica Czech Republic.
Brandovaný operátor – snadno a rychle
V případě BLESKmobilu jde o velmi častou podobu virtuálního operátora, kde samotný produkt, tj. poskytování služeb v mobilní síti, dodává hostující operátor. Virtuální operátor pak zajišťuje značku, marketing a prodej produktu – proto se někdy také označuje jako brandovaný přeprodejce (branded reseller). Tento způsob je velmi jednoduchý a rychlý a využívá ho 24 procent virtuálních operátorů v Evropě. Také díky tomu jsou v některých zemích virtuální operátoři, kteří oslovují i relativně malé cílové skupiny – například fanoušky určitého sportovního klubu, různé minority či profesní skupiny.
Více vlastních služeb za cenu investic
Složitější formy virtuálního operátora už vyžadují významné investice do části infrastruktury. Někdy se tato skupina ještě dělí na střední variantu, kdy virtuální mobilní operátor zpravidla zajišťuje kompletní péči o zákazníky, a tzv. komplexní variantu, kdy má virtuální operátor ve svém vlastnictví zároveň i část sítě – například vlastní ústředny. V takovém případě si od hostujícího operátora kupuje pouze přístup ke koncovým uživatelům v podobě pokrytí mobilním signálem.
Obchodní vztah mezi virtuálním operátorem a jeho „hostitelem“ může mít řadu podob. Někteří virtuální operátoři tak fungují na základě velkoobchodní nabídky plnohodnotného operátora, další jsou zakládáni jako „joint venture“ a s hostujícím operátorem se dělí o příjmy z podnikání. Existuje ještě speciální varianta tzv. zprostředkujícího virtuálního operátora – MVNE (mobile virtual network enabler). Ten může využívat síť třeba i několika operátorů, má vlastní zařízení a své služby následně nabízí dalším virtuálním operátorům, kteří je prodávají pod vlastními značkami (tedy jako brandovaní přeprodejci).
– red –