On-line

Průměrný online nákup v ČR má hodnotu 2000 korun, nejpopulárnější je platba na dobírku

Češi nakupují na internetu stále častěji, ale v menších objemech. „S tím, jak si zákazníci zvykají na nákupy na internetu, klesá neustále i průměrná částka v košíku. Během tří let klesla asi o 40 % a teď se pohybuje pod hranicí dvou tisíc korun. Předpokládáme, že bude klesat i nadále,“ říká David Antić z BerZbozi.cz a Asociace portálů hromadného nakupování.

Navzdory moderním metodám plateb za zboží v e-shopech u Čechů stále vítězí tradiční způsob – zaplacení na poště při převzetí zásilky. „Na dobírku nakupuje v e-shopech až 60 % českých zákazníků. Asi 15 % lidí zaplatí za zboží při osobním odběru na pobočce. Počet těch, kteří pomocí karty nebo elektronického bankovnictví platí předem, činí asi 25 %. Češi se zkrátka na internetové platby dívají stále skepticky,“ říká Michal Hardyn ze slevového srovnávače TopSleva.cz.

Podle expertů má však osobní odběr zboží zejména v předvánočním období jednu zásadní výhodu. „Před Vánoci jsou e-shopy i dopravci pod obrovským tlakem. Například loni expedovaly největší tuzemské e-shopy i 30 tisíc kusů zboží denně. Pak reálně hrozí, že zákazníci nedostanou své zboží včas. Osobním odběrem na pobočce ale lze toto nebezpečí eliminovat,“ vysvětluje dále Antić.

Zatímco donedávna byl osobní odběr zboží na pobočce bez poplatku, letos si začaly mnohé internetové obchody za osobní odběr účtovat přirážku. „Prodejci tento krok odůvodňují tím, že potřebují pokrýt náklady na transport zboží na pobočku a na provoz pobočky,“ uvádí Michal Hardyn s tím, že tyto náklady se většinou pohybují okolo 50 Kč. „V případě osobního odběru třeba u ponožek za pár desítek korun by se ze strany obchodníka jednalo o prodělečnou službu, pokud by ji nabízel zadarmo. Jde sice o nepopulární poplatek, ale má svoji logiku,“ dodává Hardyn. Například internetový obchod Mall.cz tak od září vybírá poplatek 29 Kč za zboží, jehož cena nepřevyšuje 1500 Kč a Alza.cz si účtuje za osobní odběr 25 Kč.

Navzdory zavádění těchto poplatků bude zřejmě zájem českých zákazníků o osobní převzetí zboží stoupat. „Na základě průzkumu mezi zákazníky BerZbozi.cz by osobní odběr preferovalo 83 % zákazníků, pokud by tato možnost byla do 10 kilometrů od místa jejich bydliště. Hlavním důvodem je snaha ušetřit za poštovné a možnost vidět zboží v reálu,“ uzavírá David Antić.

– red –

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!