Středočeský kraj vede v počtu e-shopů, pochází z něj totiž více než polovina elektronických obchodů v České Republice. Nejméně internetových obchodů je naopak z Jihočeského kraje, jde o pouhá 2 %. V 70 % případů provozují e-shopy muži, i když to leckdy platí jen na papíře. Vyplývá to z dat, které má k dispozici přední český výrobce e-shopů, společnost NetDirect.
Jednoznačně největší koncentraci e-shopů vykazují střední Čechy. V Praze a ve Středočeském kraji jich působí 57 %. Přesto však největší nárůst v počtu nově založených e-shopů byl v letošním roce zaznamenán ve Zlínském kraji, kde se jejich počet zvýšil o 30 %. Naopak nejmenší chuť podnikat na internetu mají obyvatelé Jihočeského kraje, odkud provozovatelů e-shopů pochází nejméně.
Pokud se zaměříme na menší e-shopy, nejčastěji je provozuje drobný živnostník nebo člověk, který má stálou práci a provozování e-shopu bere jako přivýdělek. Ačkoli může v současné době dobře zvolený e-shop přinést zajímavé finanční nabídky, menší elektronický obchod má jako hlavní pracovní poměr uvedeno pouze 29 % provozovatelů.
Častěji, v 70 % případů, jsou provozovateli e-shopů muži. Podle jednatele společnosti NetDirect Jana Svobody to však nemusí nic znamenat: „I když jsou muži jako provozovatelé e-shopu zapsáni výrazně častěji, nezřídka se stává, že o chod e-shopu se stará žena. V mnoha případech muži jako vedoucí plní spíše roli těch zkušených, které si nikdo nedovolí jen tak napálit.“
Na druhé straně jsou velké firmy, které mají několik kamenných obchodů a ten internetový jim v jejich portfoliu chybí. Protože online trh roste raketovým tempem, stává se vlastní e-shop v současné době téměř nezbytností. Pro 87 % větších provozovatelů je proto e-shop hlavním pracovním poměrem.
Mezi oběma typy majitelů však panuje shoda v tom, kolik e-shopů vlastnit a spravovat. „V internetových obchodech je potřeba pracovat v podstatě non-stop. Jakmile nebudete jednat rychle a pružně, zákazník si z obrovské nabídky e-shopů prostě vybere jiný a v něm nakoupí. Proto se 70 % provozovatelů věnuje pouze jednomu obchodu,“ vysvětluje Jan Svoboda.
Co se týče zbylé třetiny provozovatelů s více e-shopy, jsou to většinou lidé s menšími obchody ve více odvětvích. „Ve většině případů se jedná o zadní vrátka. Provozovatel má jistotu, že pokud se jednomu z e-shopů nebude dařit nebo zkrachuje spolupráce s dodavateli, zbylé e-shopy mu budou přinášet peníze,“ uzavírá Svoboda.
– red –