Výzkum trhu

Placení pouze mobilním telefonem nebo stále přes platební karty?

Nahradí mobilní telefon platební karty? Jsme již připraveni platit prostřednictvím mobilního telefonu? Hrozí zánik karetním asociacím? Přeberou mobilní operátoři bankám jejich byznys nebo tomu bude naopak?

Zatím to vypadá, že tomu asi tak hned nebude. I kdyby platby prostřednictvím mobilního telefonu poskytovaly stejný komfort, rychlost a bezpečí, jako je tomu u platebních karet, zákazníci by pro platby za zboží či služby v restauraci, obchodě nebo jiných místech v téměř dvou třetinách raději nadále požívali pouze platební karty. Asi desetina zákazníků je v současné době připravena zcela vyřadit ze svých peněženek platební karty. Necelých 30 procent zákazníků by pak ve větší nebo menší míře používalo oba platební nástroje současně.

Za povšimnutí stojí, že u mladší generace je ochota nahradit platební kartu mobilním telefonem výrazně vyšší než je průměr. Tato ochota pak s přibývajícím věkem klesá a starší ročníky by naopak dále preferovaly stávající systém platebních karet.

„Nástup používání mobilního telefonu jako platebního nástroje může být ale poměrně rychlý. Penetrace mobilních telefonů je vysoká. Mobilní telefon má dnes téměř každý a někdo dokonce i více. Zhruba 40 procent telefonů umožňuje datové přenosy a připojení k internetu. Pokud by se implementovaly technologie pro propojení s bankovním účtem a verifikací platby na straně obchodníků, lze ze strany zákazníků očekávat zvyšující se zájem,“ říká Ing. Jiří Nosek, který ve společnosti GfK zastává pozici Financial Services and Technology Sector Leader. V současnosti skoro 30 procent zákazníků deklaruje, že by tento platební instrument začalo používat, pokud by jim to jejich banka nabídla a jejich mobilní telefon by pro to byl vhodný.

Téměř 70 procent běžných plateb za služby či zboží, které zákazníci provádějí, nepřesáhne částku 500 Kč. Zdálo by se tedy, že zákazníci se budou pohybovat v oblasti takzvaných mikro plateb, ale celá čtvrtina zákazníků by uvítala možnost platit i částky vyšší.

Pokud by platby prostřednictvím mobilního telefonu probíhaly formou bezkontaktních plateb bez ověřování pomocí kódu PIN nebo TPIN, mají tři čtvrtiny zákazníků obavu z možného zneužití tohoto platebního nástroje.

Zjištění pocházejí z reprezentativních průzkumů na vzorku 2000 respondentů ve věku od 15 do 79 let, které realizovala společnost GfK Czech (1000) v červenci 2012 a společnost GfK Slovakia (1000) v květnu 2012. Průzkum je reprezentativní s ohledem na celou populaci České republiky a Slovenska a realizoval se metodou CAPI (face 2 face).

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!