Výzkum trhu

Češi by na internetu nejvíce platili za filmy

Čeští internetoví uživatelé jsou ochotnější platit za různé druhy obsahu na internetu než internetoví uživatelé v Evropě. Nejvíce z nich je ochotno platit za filmy (29 %) a za online přenosy koncertů (16 %) a sportovních utkání (15 %). Uživatelé mobilního internetu jsou ochotnější platit za zpravodajství více než desktopoví. Nejčastější aktivitou českých internetových uživatelů je emailování (100 %), vyhledávání (100 %), sledování videí (92 %) a účast na sociálních sítích (85 %). Češi emailují a vyhledávají každodenně významně více než je evropský průměr. Informace vyplývají z mezinárodního průzkumu Mediascope, realizovaného Sdružením pro internetovou reklamu ve spolupráci s IAB Europe na jaře letošního roku.

Většina (56 %) českých internetových uživatelů je ochotna platit předplatné alespoň za jeden z dotazovaných typů obsahu na internetu, je to o dvanáct procentních bodů více, než je evropský průměr (44 %). U uživatelů mobilního internetu je ochota platit ještě vyšší – 69 % uživatelů přistupujících k internetu prostřednictvím mobilního telefonu a 88 % prostřednictvím tabletu. Uživatelé mobilního internetu přes mobil jsou nejvíce ochotni platit za sportovní online přenosy (37 %), zpravodajství (36 %) a TV programy (31 %). Uživatelé mobilního internetu prostřednictvím tabletu jsou nejvíce ochotni platit za filmy (44 %), online přenosy koncertů (41 %) a zpravodajství (30 %).

Graf č.1a: Ochota internetových uživatelů platit předplatné za určitý typ obsahu na internetu v ČR a v Evropě – v %

znění otázky: Za které z následujících internetových stránek/aktivit byste byl/a ochoten/á platit pravidelný poplatek, abyste k nim měl/a na internetu přístup?

Zdroj: Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012; Základ: Všichni evropští internetoví uživatelé (n=27,446), všichni čeští internetoví uživatelé (n=985)

Graf č.1b: Ochota internetových uživatelů platit předplatné za určitý typ obsahu na internetu v ČR a v Evropě – v %

znění otázky: Za které z následujících internetových stránek/aktivit byste byl/a ochoten/á platit pravidelný poplatek, abyste k nim měl/a na internetu přístup?

Zdroj: Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012; Základ: Všichni čeští internetoví počítačoví uživatelé (n=982), všichni čeští internetoví mobilní uživatelé (n=294), všichni čeští internetoví uživatelé tabletů (n=53)

Uživatelé též deklarovali své aktivity na internetu a jejich frekvenci. U nejčastějších aktivit jako emailování a vyhledávání Češi uváděli využívání na denní bázi (92 % email, 81 % vyhledávání) mnohem častěji než je evropský průměr (74 % email, 64 % vyhledávání). V provádění aktivit alespoň jednou měsíčně a častěji jsou čeští internetoví uživatelé nejvíce nadprůměrní v používání archivů televizních pořadů, sledování videoklipů, stahování filmů, internetové telefonii, instant messagingu (např, Skype, ICQ), stahování televizních pořadů a sledování filmů. Naopak nejvíce podprůměrní jsou v používání profesních sociálních sítí (např. LinkedIn).

U některých aktivit lze najít zajímavé odlišnosti v chování různých sociodemografických skupin respondentů. Např. sociální sítě používá na denní bázi 33 % českých sezdaných uživatelů, ale již 57 % svobodných. Každodenní telefonování prostřednictvím Skypu nebo ISP je doménou starších uživatelů, u uživatelů starších 55 let je to 26% podíl, naopak u mladších věkových skupin je to jen 10% podíl. Naopak uživatelé ve věku 55+ zaostávají v každodenní využívání sociálních sítí (jen 9 % z nich) proti těm nejmladším, kde u uživatelů ve věku 16-24 let to je 75% podíl.

Graf č.2: Srovnání frekvence aktivit na internetu v ČR a v Evropě

znění otázky: Jak často provádíte následující internetové aktivity?

Zdroj: Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012; Základ: Všichni evropští internetoví uživatelé (n=27,446), všichni čeští internetoví uživatelé (n=985)

Poznámka k metodice: Výzkum je realizován reprezentativním telefonickým a on-line dotazováním ve 28 evropských zemích. V menší míře probíhal od roku 2003, Česká republika se do něj zařadila letos poprvé spolu se 14 dalšími zeměmi převážně ze střední a východní Evropy. Velikost dotazovaného vzorku v ČR byla 500 v CATI a 1000 v on-line části, celkem bylo dotázáno 51.700 lidí starších 16 let napříč Evropou. Výsledky se nemusí shodovat s auditovanými měřeními konzumace médií v ČR. Ambicí průzkumu Mediascope však není dodávat data srovnatelná s auditovanými měřeními médií, jeho hlavním cílem je přinést informace o cross-mediálním chování a přidanou hodnotou je hlavně mezinárodní srovnání.

Mediascope je celoevropský průzkum mediálního chování s důrazem na on-line aktivity. Jeho cílem je zmapovat měnící se způsoby využívání médií a popsat trendy v internetovém chování. Průzkum koordinuje digitální asociace IAB Europe, v ČR ho realizuje jako člen této organizace Sdružení pro internetovou reklamu.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!