Dárky předplatitelům novin a časopisů se v současné době staly naprosto běžné, je výjimkou pokud nabídka předplatného není doprovázena bonusem nebo slevou.
Tituly časopisů a novin se v posledních letech na našem trhu rozrostly. Proto je dnes především u časopisů běžné, že se o stejnou cílovou skupinu dělí několik konkurenčních periodik. Tato situace přirozeně nutí vydavatele, aby si získal co nejširší základnu pravidelných čtenářů, nejlépe věrných předplatitelů.
Prostředkem pro vytváření pevné vazby mezi čtenářem a periodikem se může stát předplatné periodika. Předplatné pro vydavatele především znamená jistotu prodaného nákladu, cenovou úsporu proti stánkovému prodeji, ale je také velmi důležitým nástrojem vydavatele k získání informací o čtenářích svého periodika.
Hlavním cílem předplatného je prostřednictvím vhodných opatření udržet konstantní výši prodávaného nákladu, respektive ho zvýšit. Proces prodlužování stávajících předplatitelů a získávání nových je však poměrně komplikovaný. Vydavatel se snaží motivovat čtenáře k předplatnému různými způsoby. Jde především o rozsáhlý sortiment dárků, které předplatitelé dostanou za sjednání předplatného a propracovaný systém slev.
Dárky jsou různé, nejobvyklejší jsou knížky, psací potřeby, peněženky, trička nebo kosmetika. Obecně lze říci, že dárek, který vydavatel vybere jako odměnu předplatiteli by měl odpovídat zaměření časopisu (např. periodika pro muže mohou být odměňována autokosmetikou, časopisy pro děti hračkami nebo tričky, ženské magazíny kosmetickými přípravky). Velmi vhodné je také to, aby dárek mohl být poslán čtenáři přímo s periodikem, čímž se dodání velmi zefektivní (např. CD, knížka nebo tričko). Vydavatelé by také jako bonusy měli volit věci nerozbitné, protože dostat poškozený hrnek, určitě čtenáře nepotěší.
Je několik variant odměňování za předplatné. Každá z nich má své výhody, ale i nevýhody:
- Každému novému předplatiteli – je vhodné pro nábor nových předplatitelů, ale dlouholetí předplatitelé se mohou cítit dotčeni a ochuzeni (např. Cinema).
- Vylosovaným předplatitelům – tento způsob vydavatelé volí, když mají omezené množství dárků luxusnějšího charakteru. Problematická je ale věrohodnost losování (např. Týden nebo Reader“s Digest Výběr). Proto je v případě, že vydavatel má k dispozici méně dárku, ale dražších volit odměny pro nejrychlejší předplatitele.
- Odměny pro nejrychlejší předplatitele, kde ovšem nastává problém, zda je nejrychlejším předplatitelem ten, kdo se první ozve nebo ten, jehož peníze jsou připsány na účet vydavatele.
- Odměny pro věrné zákazníky ve formě slev je velmi častý způsob, jak dát předplatiteli najevo, že s předplatným časopisu dostává opravdové výhody oproti konkurenčním periodikům (např. Premiere).
- Kombinace předchozích možností.
Důležité je také, aby ve vydání každého čísla titulu byla vždy informace věnovaná předplatnému. Musí být poutavá, srozumitelná, která podrobně seznamuje čtenáře s výhodami, které jim předplatné přináší. Kromě dárků a slev se vydavatelé předplatitele snaží motivovat například slevami na další tituly nebo produkty vydavatelství (National Geographics), možností přístupu do elektronického archívu časopisu (Strategie) , poskytnutí starších ročníků (Cinema) nebo slevy pro vybrané cílové skupiny (Týden). Důležitou skupinou se v tomto ohledu jeví studenti středních a vysokých škol, protože právě v tomto věku si lidé vytvářejí návyky na určité produkty, které si sebou nesou celý život.
V následující tabulce uvádím konkrétní příklady realizovaných nabídek za předplatné.
Periodikum | Realizovaná nabídka předplatného |
Týden | Za předplacení dvou let je třetí rok pro čtenáře zdarma |
Cinema | Cena předplatného na 12 měsíců odpovídá ceně za koupi 10 časopisů, dále je předplatitel zařazen do slosování o věcné ceny |
National Geographic | Prvních 5000 předplatitelů obdrželo knížku Sto nejlepších fotografií od National Geographic |
Lidové noviny | Nabízejí za předplatné encyklopedii Kdo je kdo |
Premiere | Cena předplatného na 12 měsíců odpovídá ceně za koupi 10 časopisů, dále každý předplatitel obdrží tričko s filmovou tématikou dle vlastního výběru |
Svět motorů | Za objednání předplatného obdrží předplatitel autokosmetiku |
Zdraví | Cena předplatného na 12 měsíců odpovídá ceně za koupi 10 časopisů |
Do budoucna lze očekávat, že vydavatelé budou stále zdokonalovat formy nabídek k předplatnému, stejně jako budou nabízet stále zajímavější dárky a prémie. Na co však musí každý vydavatel pamatovat je fakt, že nejdůležitější ze všeho je samotný produkt. Pokud není kvalitní sebevětší dárek nezaručí dlouhodobou přízeň čtenářů.