Japonsko je známé jako země vycházejícího slunce, země nových technologií a také nových pohledů na marketing. Již slovo „Japan“ je sestaveno ze tří znaků, které doslova znamenají Země vycházejícího slunce: (ni, slunce), (hon, původ), (koku, země). Málokdo ale ví, že červený kotouč slunce na japonské vlajce má svůj heraldický původ v daleké Mezopotamii a následně v Egyptě, kde byli uctívání bohové Slunce označovaní slovem „RA“.
Japonci a japonští producenti mají slunce (ni) a boha slunce Ra v jakékoliv stylizaci natolik v oblibě, že 1,2 milionu značek produktů vyráběných v této zemi a vedených na registru značek a průmyslových vzorů v Kjótu má svůj brand začínající slabikou „Ra“ a pokračující dalšími 2 až 4 písmeny. Brand „Raxxxx“ je proto ve velké oblibě kreativních japonských marketerů, protože umožňuje vytvářet ke konkrétnímu brandu příběh značky a příběh produktu, který právě použitím „Ra“ dostává dimenzi historickou, rozměr 3D tradice a dimenzi marketingového sepětí minulosti se současností. A v tom je unikátnost daného brandu neboť z jeho obsahové analýzy lze sestavit následně historický příběh značky produktu a ten využít v marketingové nízkonákladové komunikaci. Takto strukturovaný příběh a snadno zapamatovatelný příběh je podnětem pro spontánní komunikaci milionů lidí o produktu šeptandou ale i moderními MMS, SMS, virálními a DWOM podobami, tedy v podstatě digitální šeptandou.
Podívejme se na pár příkladů…… Každý, kdo navštíví Japonsko a Kjóto určitě ochutná kvalitní japonský čaj a účastní se japonského čajového obřadu. Keramika s brandem „RAKU“ patří neodmyslitelně k němu a málokdo ví, že má svůj příběh. Tato čajová miska se poprvé objevila v Kjótu, tehdy v hlavním městu Japonského císařství v letech 1576 až 1592 a to v rukou výrobce střešních tašek Čodžira, který si jí prostě vyrobil a pojmenoval v duchu tradice „Ra+ku“ = Raku. Mistr čajového obřadu Sen No Rikjú pak vyzkoušel optimální tvar a sílu keramiky pro chladnutí čaje a přidal k příběhu 4 filosofie pití čaje Wa, Kei, Sei, Džaku, což jest Harmonie, Úcta, Čistota a Klid…. A příběh značky Raku byl na světě a dnes jej marketeři na celém světě používají pro vše co s japonským čajem souvisí v tvrdém businessu.
Příběh druhý také souvisí s keramikou ale s keramikou toaletních mís. Firma Matsushita uvedla na trh například toaletní místu „ RA-XL“ plnou užitečných zařízení, která umí při použití měřit současně obsah cukru v moči, signalizovat změnu její barvy, měřit obsah tuku ve vašem pozadí, obsah acetonu, regulovat teplotu, hrát příjemnou hudbu, masírovat, promítat východ slunce aj. extravagantní přírodní výjevy. Prostě i běžná toaletní keramika inovací se stává diagnostickým centrem, místem relaxace apod.
Všiml jsem si, že jakýkoliv brand inovace produktů japonských producentů převracející svět a japonské vnímání, začíná na „Ra“, tedy v jejich filosofii vychází slunce nad novým vylepšením a novým marketingovým tržním segmentem „modrým oceánem“. I do Česka již se dostaly kopírky s typovým označením „RA“, tiskárny RA, tkalcovské stavy s „RA“ aj.komodity s progresivním inovátorským řešením.
Japonci cíleně umějí brandy s „Ra“ tvořit obsahovou analýzou a z něj vytvářejí příběh značky, který má marketingově strukturovány 4 části. První část je návaznost na historii spojenou s bohem slunce „RA“, druhá je propojena na multikulturalitu brandu, kdy je produkt jako „loď do budoucnosti“ s názvem „RA“ (srovnej papyrusové čluny s názvem Ra1, Ra II mořeplavce Thora Heyerdhala na cestě z Afriky do Barbadosu“) nositelem celosvětového rozšíření brandu, třetí část je o jedinečnostech produktu v konkurenčním prostředí a čtvrtá část z jedinečností odvozuje konkurenční výhody jako motivy pro nákupní chování a rozhodování spotřebitelů a pro uživatelské chování.
I v ČR se ale objevují brandy začínající na „RA“. Třeba světoznámá keramika RAKO… Její příběh začíná rokem 1882, kdy povodeň zatopila místní uhelné šachty u Rakovníka a nové slunce ukázalo lidem jinou možnost obživy v regionu Rakovnicka, tedy vyrábět kvalitní keramické dlaždice a kachle. Počátkem roku 1898 novou továrnu na keramiku koupili pánové Kasalovský a Sommerschuh. Hlavně pak Emil Sommerschuh jako syn známého pražského keramika a výrobce kachlových kamen rozvinul tradici keramiky světově známými iovátorskými postupy výroby (http://www.rako.cz/o-nas/historie-spolecnosti/historie-rako.html), která je i v současnosti rozvíjena firmou LASSELSBERGER. Brand manažeři ale objevili také spojitost s bohem slunce a ohně „ Ra“ a náležitě je marketingově využili, protože keramika přece vzniká v žáru….a v okolí Rakovníka.
Snad nejnovější průmyslově chráněnou značkou s „RA“ na začátku je pivo „RAFun“ vyráběné Vyškovským pivovarem. Nezávislá obsahová analýza brandu RAFun vychází v jedné variantě z poznatku, že jde o složeninu „RA-Fun“, kde lze objevit celou řadu zajímavých podnětů. Slabika Ra označuje mezopotámského a egyptského boha slunce a současně je také známo, že Polabští Slované a zejména Pohané dávali svým bohům v 9. až 10 století do jmen slabiku Re ( např. bohové Svarog, Svarožič) podle transferu v cyrilici ra-re. Později pak přímo Ra – Radegast aj. Pohané také uměli vyrábět pivo, které označovali jako „božské“ a dávali mu hospodská slangová označení, Rafen, Rafan, Refen. Šlo o pivo, které Řekové označovali jako „ječné víno“, jenž se zbavovalo sladkosti příměsí kůry dubů, olší a habrů. Historikové dokládají, že v hospodách na Moravě pivo Rafan označovalo pivo s řízem, kde říz byl dodáván kvalitní medovinou, tedy přídavkem alkoholu., jenž s sebou přinášel i sladkost.
Druhá slabika v názvu „Fun“ je asi z angličtiny a česky vyjadřuje symbolicky vazbu, že pivo se 7% alkoholu má podněcovat legraci, zábavu, dovádění a inspirovat k zábavě. Z uvedeného je zřejmé, že lze kombinací vytvořit pro pivo Rafun (www.rafun.cz) příběh ve spojitosti s historií, kulturologií regionu, příběh o původu přídavku alkoholu (pivo získává jedinečnost panákem kvalitního alkoholu do piva) aj. Pivo podněcuje k zábavě atd. Prostě obsahová analýza brandu umožňuje volně stylizovat a vytvářet marketingově příběh piva a na něm postavit marketingové komunikační aktivity do maximální košatosti tak, aby lidé o pivu mluvili spontánně a chválili jej a vždy si brand vybavovali s jeho jedinečností a motivy pro koupi a v neposlední řadě ještě se zábavou ve smyslu Funmanie. V žádném případě pak Funmanie nesmí být prezentována dříve než pivo, to by Fun ve slově Rafun ztratilo význam. Prostě nejdříve musí být prezentován brand piva, pak ochutnání a pak z něj evokovaný event a pocity k dovádění a zábavě ve smyslu Funmanie.
Ale zpátky k zemi vycházejícího slunce. V Japonsku je zvykem a národní hrdostí vše nové a inovativní označovat symbolem slunce a vycházejícího slunce jako inovační tradice. Pokud navštívíte jakýkoliv veletrh ve světě s nějakou komoditou od počítačů po lodní motory a hračky, jistě se zde budou účastnit japonské firmy, které budou vystavované novinky a inovace vždy prezentovat jako „ nové slunce v technologii odvětví“ nebo „ japonské slunce novým čistým technologiím“ aj. Ona symbolika vycházejícího slunce a inovací má racionální marketingové jádro v obsahu brandu, příběhu brandu, komunikaci brandu a produktu s lidmi – zákazníky, kupujícími, uživateli a spotřebiteli.
Většina běžných Japonců používá tzv. „Ra“ komunikační techniku, tj. komunikátory od chytrých telefonů až po i-Pady. Do těchto komunikátorů pak mají v Japonsku lidé ve velké velmi oblibě kreativní RA aplikaci s názvem Ra- Sekai Camera. Jde v podstatě o tzv. Augment reality (AR) Browser, umožňující lidem vkládat kamkoliv do prostoru (na základě GPS a dalších geolokačních technologií) jakýkoliv svůj vzkaz, obrázek, fotku, video, či zvuk. Jinými slovy navštívíte konkrétní místo na naší planetě a zde vložíte do prostoru s využitím geolokace „něco svého – vzkaz, fotku, nahrávku aj.“ jako odkaz pro další lidi a další generace. Ti, když pak přijdou na toto místo, mohou se podívat, co lidé zde již zanechali jako svou stopu (uhlíkovou a informační stopu) a ve formě obláčku se vzkazem se jim informace zobrazí….Prostě země vycházejícího slunce myslí na minulost i budoucnost s touto aplikací, která v marketingu má 3D dimenzi kreativního sdělování.
Aplikace Re Sekai camera patří k nejúspěšnějším mobilním aplikacím na východní polokouli. Získala cenu od společnosti Apple za nejlepší aplikaci pro iPhone na japonském trhu a umístila se i mezi TOP 10 aplikacemi v celé Asii. Zajímavostí je, že jí lze stahovat (stáhněte si aplikaci v ČR do svého zařízení standardně z AppStoru iTunes či Android Marketu dle toho, jaké zařízení máte). a používat i v ČR pro marketingové účely, třeba v kombinaci s Blue Toth.
Je jen na Vaší marketingové představivosti a kreativitě, jak s touto aplikací chodíte např. po Praze a necháváte na všech místech, kde Vaše marketingové srdce předpokládá, že se může objevit Váš potenciální zákazník (např. žížnivý zákazník, chtějící pivo…např. Rafun) virtuální vzkaz, že jeho potřebu, požadavek, přání či okamžitou touhu splníte svým produktem a tak budou jeho hodnotová očekávání budou splněna…. V minulém textu na marketingových novinách jsem psal o virální komunikaci a jejím využitím v praxi. V Japonsku je již vše ještě dále a „virus informace“ je pověšen na obláčku v GPS souřadnicích v prostoru s využitím Re Sekai Camera a představuje doslova informační infekci, na kterou narazíte všude tam, kde se koncentrují lidé konkrétních segmentů ( hráči tenisu, zahradníci, pěstitelé bonsaí aj.) i mikrosegmenty ( zájemci o japonské kaligrafie, sakury aj.). Je a je jen na Vás, zda-li tuto informaci využijete nebo jí ve virtuálním prostoru doplníte svou zkušeností, názorem a doporučením. Vzniká tak nový model virální šeptandové digitální virtuální komunikace, pojmenovaný pracovně jako „viral virtual model“, který je využitelný v mnoha aplikacích kreativního marketingu a můžete se s ním setkat běžně i v některých oblastech Prahy.