Nejdůležitějším faktorem při nákupu volně prodejných léků a doplňků stravy v České republice a na Slovensku je osobní zkušenost s konkrétním produktem. Při výběru značky jsou spotřebitelé ke značně loajální. Názor odborníků, ať již lékaře nebo lékárníka, je druhým nejsilnějším kritériem při nákupu volně prodejných léků a doplňků stravy. Převážná většina spotřebitelů volně prodejných léků a výživových doplňků má už před vstupem do lékárny jasnou představu o tom, jaký produkt si chtějí koupit. Často se však nebrání vyslechnutí rady a oporučení od lékárníka. Třetím nejdůležitějším kritériem je cena.
Vyplývá to z aktuální volně prodejné studie společnosti GfK s názvem „Klíčové faktory a úloha lékárníka při volbě léku“. Průzkum se realizoval na reprezentativním vzorku populace v České republice (1000 respondentů) a na Slovensku (1000 respondentů) v srpnu 2012. V oblasti volně prodejných léků průzkum zkoumal léky na bolest, problémy s trávením, alergie a léky na chřipku a nachlazení. V oblasti výživových doplňků se studie zaměřila na vitamíny, minerály a jiné výživové doplňky, jako např. přípravky na hubnutí a léčivé bylinkové čaje.
U některých kategorií volně prodejných léků až polovina uživatelů sahá jedině pro svoji oblíbenou a osvědčenou značku. „Vysokou míru preference jedné značky mají spotřebitelé především u volně prodejných léků na alergie a na problémy s trávením, a to bez rozdílu v obou zemích. Mezi výživovými doplňky má značka silné postavení u přípravků na hubnutí,“ říká PharmDr. Eva Vlčková, CSc., která ve společnosti GfK zastává pozici HealthCare Sector Leaderky pro Českou republiku a Slovensko.
U ostatních kategorií pak spotřebitelé volí mezi dvěma až třemi nejoblíbenějšími značkami. U kategorií s velkou loajalitou ke značce si nechává doporučit od lékárníka alternativu necelá polovina spotřebitelů, zatímco u jiných kategorií je jejich sklon nechat si poradit o něco vyšší, a to v rozmezí 60 až 80 procent. „Téměř všichni spotřebitelé připouštějí, že lékárníkem doporučenou alternativu alespoň někdy přijmou. Důvodem je důvěra v lékárníka jako odborníka a cena, respektive výhodnější nabídka v akci, „říká PharmDr. Eva Vlčková, Csc.
Volně prodejné léky nakupují spotřebitelé stále téměř výhradně v kamenných lékárnách. Nákup na internetu je okrajový – v České republice tvoří pětiprocentní a na Slovensku tříprocentní podíl. Na druhé straně pro různé výživové doplňky a přípravky na hubnutí jsou významným kanálem i supermarkety / hypermarkety, specializované prodejny, drogerie a internet.
Studie „Klíčové faktory a úloha lékárníka při volbě léku“ zjišťovala míru vlivu lékárníka při nákupu volně prodejných léků a doplňků stravy, jakož i nákupní zvyklosti spotřebitelů. Součástí studie je i průzkum vlivu lékaře, pacienta a lékárníka na finální výběr léků vázaných na předpis.