Knihy

Michael Porter jasně a srozumitelně. O konkurenci a strategii

Přehledné shrnutí nejvýznamnějších Porterových koncepcí v oblasti konkurenčního jednání organizací a strategie v jednom svazku. Dlouholetá Porterova spolupracovnice a editorka díla této „zakladatelské“ osobnosti zasazuje Porterovy myšlenky do společného kontextu a naznačuje, jak jich využít v praxi k dosažení konkurenčního úspěchu. Zároveň uvádí na pravou míru nejčastější případy nepochopení a dezinterpretace Porterových názorů. Součástí knihy je původní obsažný rozhovor s M. Porterem a slovníček jeho klíčových pojmů.

KnihaMichael Porter jasně a srozumitelně. O konkurenci a strategii, jejíž autorkou je zkušená konzultantka, editorka a dlouholetá spolupracovnice Michaela Portera Joan Magretta a jejíž české vydání připravilo nakladatelství Management Press je určena především těm čtenářům, kteří si myslí, že již „Portera znají“ – znají některé z jeho koncepcí, ať už to jsou konkurenční výhoda, hodnotový řetězec, pět sil nebo nejnověji pět kritérií (testů) dobré strategie. Ačkoli Michael Porter začal své převratné myšlenky publikovat již před více než třemi desítkami let, nikdo (ani on sám) se dosud nepokusil všechna jeho (svá) koncepční východiska a metodické rámce poskládat a uspořádat v jediný integrovaný celek.

Zmíněného úkolu se ujala až Joan Magretta v této hutné, ale přehledné a poměrně stručné knize. Při práci na ní se autorka mohla opřít o bezvýhradnou podporu Michaela Portera – a podařilo se jí podat cennou syntézu jeho díla, uvést jeho základní pojmy do vzájemných souvislostí a co je nejdůležitější – dokázala je uvést do souvislostí s každodenními skutečnostmi, jimž jsou vystavováni manažeři v praxi.

Nepochybným základem všech dnešních úvah o konkurenci (konkurenčním prostředí) a strategii jsou metodické rámce a pojmy, které vypracoval Porter. V široké míře jsou dnes používány manažery po celém světě. Jak ovšem autorka zdůrazňuje, Porterovy koncepce jsou často vykládány nesprávně, často dochází i k jejich nesprávným aplikacím. Vlastní rozsáhlé zkušenosti s podnikatelským prostředím autorce dovolují rozpoznat nejen hodnotu, živost a aktuálnost Porterova díla, ale i ony nejběžnější případy nepochopení, k nimž patří i velice rozšířené a nebezpečné přesvědčení, že cílem a smyslem konkurence, resp. konkurenčního jednání je „být nejlepší“. Jděte však k jádru Porterových myšlenek a bude vám zřejmé, že takové úsilí rozpoutává soutěž, která nevyhnutelně vede k neúspěchu, závod, jenž končí v ekonomických nesnázích.

Joan Magretta ve své knize nešetří inspirativními příklady z podnikové praxe a ukazuje možnosti praktického uplatnění Porterových myšlenek – nacházením příležitostí k ziskovému růstu počínaje přes zvládání dramatických otřesů trhů, vytváření nových podnikatelských modelů až po zdárné zapojování se do globální konkurence. Knihu doplnila slovníčkem klíčových Porterových pojmů a čtenáři určitě ocení i původní, obsáhlý a pro účely knihy připravený rozhovor s Michaelem Porterem.

Kniha se tak může stát spolehlivým průvodcem každého přemýšlivého manažera na cestě poznání i tvorby a realizace strategie. Díky své mimořádné čtivosti tak umožní vůdčím představitelům organizací všech typů osvojit si Porterovy myšlenky o konkurenci a strategii a uplatňovat je tak, aby dosáhli udržitelné konkurenční výhody a konkurenčního úspěchu v turbulentních a nejistých časech.

Joan Magretta zahájila spolupráci s Michaelem Porterem téměř před dvěma desetiletími, kdy byla editorkou časopisu Harvard Business Review pro obor strategie. V současnosti je vedoucí pracovnicí Porterova Institutu pro strategii a konkurenceschopnost na Harvard Business School. V minulosti působila jako partnerka poradenské společnosti Bain & Co. Je autorkou knihy What Management Is, jež měla mimořádný ohlas a vzbudila značný zájem odborné veřejnosti, zejména pracovníků manažerské praxe.

Kniha vyšla v nakladatelství Management Press.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!