Více než 2/3 českých domácností preferují při nákupu nábytku a bytových doplňků velkoplošné specializované prodejny nábytku. Ukazují to výsledky studie FURNITURE 2012, kterou právě vydává společnosti INCOMA GfK.
Více než 2/3 českých domácností preferují při nákupu nábytku a bytových doplňků velkoplošné specializované prodejny nábytku. Dominantním hráčem na českém trhu je IKEA, kterou uvádí jako svou hlavní prodejnu 40 % dotázaných, na druhém místě je ASKO nábytek a na třetím prodejny řetězce Jysk. Do TOP 6 nejoblíbenějších prodejen s nábytkem a bytovými doplňky patří také Kika, Möbelix a Sconto.
IKEA je podle výzkumu FURNITURE 2012 také nejnavštěvovanějším obchodem s nábytkem a bytovými doplňky v Česku. Alespoň jedenkrát ji navštívilo téměř 90 % dotázaných a 75 % dotázaných v IKEA také někdy nakoupilo.
Průměrné výdaje českých domácností, které nakoupily za poslední dva roky nábytek a/nebo doplňky do bytu, činí téměř 24.000 Kč ročně. Z toho průměrná domácnost utratí přibližně 17.000 Kč za nábytek a necelých 7.000 Kč za bytové doplňky. 40% zákazníků však vydává celkově ročně částku menší než 10.000 Kč.
Při výběru a nákupu nábytku a bytových doplňků je pro Čechy důležité racionální rozhodování. Více než 3/4 zákazníků srovnává nabídky v různých prodejnách, 80 % zákazníků čte katalogy a letáky prodejen s nábytkem a bytovými doplňky a více než 40 % podle nich také nakonec nakupuje. Pro konečné rozhodnutí o nákupu nábytku jsou nejdůležitějšími kritérii design a kvalita zpracování. Cena je důležitý faktor, není však rozhodujícím důvodem, který určuje výběr zboží.
20 % českých zákazníků nábytkářských prodejen má zkušenosti s nakupováním nábytku na splátky nebo prostřednictvím úvěrové karty. Fenoménem se také postupně stává nákup nábytku a bytových doplňků přes internet. Více než 1/3 respondentů již tento sortiment na internetu někdy nakupovala.