Nejvíce Češi stále utratí v hypermarketech, jako své hlavní nákupní místo potravin je uvádí 45 % domácností. Necelá jedna čtvrtina českých domácností uvádí jako své hlavní nákupní místo diskontní prodejnu, dalších 18 % domácností supermarket a 13 % pak menší prodejnu (malou samoobsluhu nebo pultovou prodejnu). Potvrdily to výsledky průzkumu, který v červnu realizovala společnost INCOMA GfK.
Pro výběr místa nákupu je samozřejmě nejdůležitější dobrá dostupnost prodejny, dále šíře sortimentu a akční slevy. Nabídka slev a akčních cen meziročně vzrostla na významu, pokles naopak zaznamenal význam celkové cenové hladiny na prodejně a také kvalita a čerstvost potravin.
Celá polovina domácností tvrdí, že je krize při jejich rozhodování o nákupu potravin „určitě ovlivňuje“ (což představuje výrazný nárůst oproti loňsku), „spíše ovlivňuje“ dalších 30 % domácností. Vliv krize nejvýrazněji pociťují domácnosti s nižšími příjmy a osoby nad 60 let, z regionálního pohledu pak obyvatelé Moravskoslezského kraje.
Český původ potravin je důležitý pro 53 % domácností. Před rokem to tvrdilo jen 42 % domácností. Význam českého původu potravin meziročně nejvýrazněji narostl u starších zákazníků.
Největší procento domácností jmenuje jako své hlavní místo nákupu hypermarkety Kaufland, který má také mezi řetězci nejlepší cenové vnímání. Sortimentní nabídku, čerstvost a kvalitu zboží a nákupní prostředí oceňují zákazníci nejvíce v Globusu, personál dostal nejlepší hodnocení v prodejnách sítě Hruška. Nejvyšší průměrný nákup realizují zákazníci v prodejnách Makro.
Obchodní řetězce v současnosti v České republice provozují 282 velkoplošných hypermarketů s celkovou prodejní plochou 1,28 mil. m2, 645 supermarketů s celkovou prodejní plochou 475 tis. m2 a 630 diskontních prodejen s celkovou plochou 470 tis. m2.