Čeští zákazníci si pro nákup drogerie a kosmetiky vybírají především specializované drogerie a také hypermarkety. Obliba samoobslužných drogerií přitom dosáhla rekordu, preferuje je totiž už 43 % domácností. Ukazují to výsledky nového výzkumu DROGERIE 2012 společnosti INCOMA GfK z letošního května. Jako hlavní nákupní místo (tj. prodejnu, ve které domácnost utrácí nejvíce za drogerii a kosmetiku) si samoobslužnou specializovanou prodejnu v posledních šesti měsících vybralo 43% českých domácností. Velmi silnou pozici mají také hypermarkety, ve kterých nejvíce utrácí dalších 30% domácností. S odstupem za nimi následují diskonty (11 %), supermarkety (8%) a malé samoobsluhy (5 %). Při jedné návštěvě specializované samoobslužné drogerie utratí zákazníci za drogerii a kosmetiku průměrně 352 Kč, v případě hypermarketů je průměrná útrata vyšší, 390 Kč.
V současné době nejvýznamnějšími specializovanými drogistickými řetězci na českém trhu jsou Teta, dm drogerie, Rossmann a Schlecker. Podle údajů společnosti INCOMA GfK mají čtyři výše zmíněné drogistické řetězce dohromady více než 1100 prodejen. Počet prodejen řetězce Teta (vlastních prodejen včetně nezávislých drogistů sítě Teta) dosáhl již 680, dm drogerie má více než 190 prodejen a Rossmann i Schlecker mají každý více než 140 prodejen. Prodejny řetězce Schlecker budou mít brzy nového vlastníka: kupuje je společnost p.k.Solvent (PKS), která v Česku provozuje síť drogerií TETA.
Teta, Rossmann a dm drogerie jsou také mezi pěti řetězci, ve kterých zákazníci podle květnového průzkumu Drogerie 2012 nejvíce utrácejí za drogerii a kosmetiku. V čele žebříčku je Teta, následuje Kaufland, na třetím místě je Rossmann. První pětku pak uzavírají dm drogerie a Tesco Hypermarket.
Zatímco v předchozích letech byly specializované samoobslužné drogerie hodnoceny jako dražší, především v porovnání s hypermarkety a diskonty, studie DROGERIE 2012 ukazuje, že takové vnímání drogistů pomalu ustupuje. Specializované samoobslužné drogerie svou cenovou image v porovnání s minulým obdobím vylepšili. Již tradičně pak specializované drogistické řetězce převyšují širokosortimentní formáty v hodnocení kvalifikovanosti a dostupnosti personálu a rychlosti odbavení.
Pokud jde o nákupní chování zákazníků, studie Drogerie 2012 ukázala, že mezi nakupujícími převažují zákazníci konzervativní, věrní osvědčeným značkám a výrobkům, a lidé cenově citliví, podrobně sledující ceny a nakupující především cenově výhodné zboží. Většina Čechů se také při koupi drogerie a kosmetiky orientuje spíše na běžné zboží, ne luxusní, lidé v kategoriích produktů péče o zdraví a vzhled nakupují většinou jen nezbytně nutné výrobky.