Program Česká kvalita zná 44 % dotázaných osob. Z nich naprostá většina rozhodně nebo spíše (83%) považuje tento program za dostatečnou garanci kvality zboží.
Název „Česká kvalita“ připadá rozhodně nebo spíše důvěryhodný třem čtvrtinám dotázaných. Podobný podíl osob by si takto označený výrobek také koupil – 27 % osob deklarovalo „rozhodně ano“.
Co se týče značek kvality, 33 % dotázaných uvedlo, že zná některou z nich jménem. Většina z těchto osob považovala značku Klasa, udělovanou potravinářským a zemědělským výrobkům, za jednu ze značek z programu Česká kvalita (konkrétně 64 %). Skutečnou značku České kvality uvedlo pouze 15 % z těch, kteří deklarovali, že znají některou ze značek (10% obecně Česká kvalita a 5 % Czech Made). Ostatní považovali klasické značky zboží jako Madeta, Kunín, Eta, ale i Adidas, Bio, obrázek české vlajky apod. za jednu ze značek kvality. Při podpořené znalosti uvedlo 65 % dotázaných, že zná značku Czech Made, okolo 60 % osob také již slyšelo o Ekologicky šetrném výrobku a Pečeti jakosti. Nejmenší počet osob znal značky Q21 a SZUTEST (shodně po 4 %).
Naprostá většina těch, kteří uvedené značky znali, hodnotí tyto značky jako rozhodně nebo spíše garantující kvalitu zboží.
Nákup zboží
- při nákupu spotřebního zboží je pro zákazníky důležitá vyváženost kvality a ceny
- kvalita zboží je posuzována zejména dle dlouhé trvanlivosti zboží, vyžadováno je, aby byl výrobek dlouho funkční a bez vad, s čímž souvisí další důležitý aspekt hodnocení, a to kvalita použitého materiálu, který rovněž napomáhá dlouhé životnosti zakoupeného zboží
- u potravin si zákazníci dále všímají čerstvosti a země původu, u spotřebního zboží značky
- označení výrobku značkou kvality do rozhodovací procesu při nákupu zboží výrazně nezasahuje
Hodnocení kvality
- pokud se má zákazník rozhodnout, zda je dle jeho názoru výrobek kvalitní či ne, rozhoduje se nejčastěji dle materiálu a složení výrobku, označení výrobku značkou kvality je v rozhodovacím procesu dalším kritériem v pořadí
- české výrobky jsou zákazníky hodnoceny jako srovnatelné se zahraničním zbožím nebo dokonce jako kvalitnější
Program Česká kvalita
- program Česká kvalita zná necelá polovina zákazníků, výrazná většina z nich programu důvěřuje a chápe ho jako dostatečnou záruku kvality zboží, proto by neváhali takto označený výrobek koupit
- zákazníci se ovšem příliš neorientují v tom, jaké konkrétní značky do programu Česká kvalita patří
Nezávislé značky kvality
- o nezávislou značku garantující kvalitu výrobků mají zákazníci zájem, takový program by měl být podle jejich názoru rozhodně financován z veřejných zdrojů
- důvěryhodnost by této značce propůjčovaly reference od spotřebitelů, kteří daný výrobek vyzkoušeli, či posudek nezávislé zkušebny. Průzkum tedy potvrdil správnost a opodstatněnost zásad programu Česká