Reklamní slogany jsou již dlouhou dobu součástí působení obchodních společností na širokou veřejnost. Mají za cíl sdělit, co má určitá společnost na srdci a v konečném důsledku jí přinést více zákazníků a větší tržby. Ne vždy se však podaří vymyslet úspěšný slogan, v praxi je to spíše naopak, naprostá většina sloganů nefunguje, protože je zákazníci nevnímají, nepamatují si je a nerozumí jim.
V USA byl nedávno uskutečněn rozsáhlý průzkum, zda-li lidé pochopili a dokáží rozpoznat slogany největších obchodních firem. Výsledky nebyly vůbec dobré. Více než 68 procent dotazovaných uvedlo, že nerozumí tomu, co jim chce firma svým sloganem říci. Což je vzhledem k stamilionům dolarů, které firmy ročně vkládají do reklamy, značně tristní výsledek. Například slogan tak známé společnosti jako je Kmart (Zboží vašeho života) nemělo v povědomosti ani jedno procento lidí. Ovšem ne všechny slogany mají stejný neúspěšný osud. Například slogan Wall – Martu „Vždy nízké ceny. Vždy!“, znalo 64 procent dotázaných.
V čem je tedy podstata dobrého sloganu?
Slogan by měl říct něco jasného a smysluplného, něco co dokáže zákazníka zaujmout. Nesmí obsahovat pouze pěkná, ale zároveň prázdná a nekonkrétní slova. Slogan „Vždy nízké ceny. Vždy!“ zaujal právě proto, že je pravdivý a popisný. Dalším doporučením je, že délka sloganu by neměla překročit 5 – 8 slov. Pokud nedokážete pro svou firmu vytvořit slogan takto krátký, raději se do jeho tvorby nepouštějte, byla by to ztráta času.
A ja postupovat při tvorbě sloganu? Nejprve vymyslete, jaké sdělení chcete svému publiku předat. Poté vyberte dobrá slova, která charakterizují vaši činnost. Použijte svou kreativitu a vytvořte slogan. Buďte originální, konkrétní a jasně lidem sdělte, co chcete.
Objevit originální a opravdu dobré heslo není vůbec jednoduché, ale pokud se vám to podaří, zvýší to úspěch vaší firmy.
Jak vytvoříte slogan pro vaši firmu vy?
Vladimír Kuchař
poradce pro marketing a rozvoj firem
MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ