Výzkum trhu

Preference českých spotřebitelů při nákupu zboží a služeb (1.)

Rada kvality České republiky, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a Řídící výbor Programu Česká kvalita seznámili veřejnost s výsledky průzkumu mezi českými spotřebiteli na téma: Jaké parametry výrobků rozhodují o jejich nákupu, jak znají a vnímají spotřebitelé značky kvality a jaká vodítka či hodnocení výrobků by při nákupu uvítali.

Průzkum jasně ukázal, při nákupu spotřebního zboží je pro zákazníky nejdůležitější kvalita (61%), ale samozřejmě vztažená k odpovídající ceně. Přes tři čtvrtiny zákazníků upřednostňují české výrobky, o kterých si myslí, že jsou stejně dobré, nebo kvalitnější, než zahraniční konkurence. I když značky kvality zatím nezískaly v rozhodování stejnou váhu, jako v zahraničí, je např. Program Česká kvalita pro 83% spotřebitelů – z těch, kteří ho znají – dostatečnou garancí kvality výrobku či služby. Téměř 70% spotřebitelů by uvítalo nezávislé značení kvality a absolutní většina by podpořila jeho financování z veřejných zdrojů.

Problematika kvality spotřebního zboží pořád zůstává poněkud ve stínu mediálně velmi diskutované kvality potravin. Zatímco v případě potravin jsou každému spotřebiteli jasná zdravotní rizika, která z nákupů nekvalitních potravinářských výrobků vyplývají, u spotřebního zboží si mnozí myslí, že riskují jen omezenou životnost či funkčnost výrobku. Pravda je ale jiná.

„Každým rokem je v EU nahlášeno do systému RAPEX kolem 2.000 typů spotřebních výrobků, které jsou nebezpečné pro zdraví či život svých uživatelů. A i když jejich počet v roce 2011 poprvé klesl – na 1803 – jde o stále velmi vysoká čísla. Varující je zejména vysoký – více než pětinový – podíl nebezpečných hraček“, vysvětluje Robert Szurman, předseda Rady kvality ČR.

Mnoho výrobků obsahuje zakázané jedovaté chemikálie, elektrické spotřebiče mají nedostatečnou ochranu proti úrazům elektrickým proudem, řada výrobků má nevyhovující mechanickou konstrukci. Řada alergií, astma a mnohé kožní problémy jsou způsobeny přítomností zakázaných chemikálií v oděvech, nádobí, hračkách a dalších výrobcích.

„V tomto týdnu například informovala média o případu přítomnosti prudce karcinogenních aflatoxinů v sušeném dětském mléce z Číny, které se údajně dováželo i do některých evropských zemí. Jestliže nejsou čínští výrobci schopni uhlídat nebezpečné chemikálie ani u tak kritické potraviny, jakou je kojenecká strava, jak asi může vypadat chemické složení ostatních výrobků,“ klade si otázku Jan Taraba, ředitel Národního informačního střediska podpory kvality.

Na jeho otázku možná odpovídá množství skandálů z minulosti, které postihly i velmi renomované výrobce hraček a dalšího dětského zboží, které si tito dodavatelé nechávali vyrobit v Asii.

Je zřejmé, že při pestrosti nabídky na trhu a rychle se měnícím sortimentu není možné zkontrolovat všechny výrobky, které do obchodů přichází. Nebezpečné výrobky zachycené RAPEXEM a dalšími kontrolními orgány tvoří jen špičku ledovce. Jak se ale můžou spotřebitelé bránit přílivu nebezpečných a nekvalitních výrobků?

„Právě proto, abychom spotřebitelům usnadnili nákup kvalitních výrobků a služeb, jsme připravili Program Česká kvalita, který sdružuje seriózní a ověřené značky kvality na českém trhu,“ vysvětluje Zdeněk Juračka, předseda Řídícího výboru Programu Česká kvalita a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. „Program dává spotřebiteli jistotu, že kvalitu a bezpečnost výrobku ověřila nezávislá zkušebna, že je neustále kontrolována kvalita ve výrobě i spokojenost zákazníků,“ dodává Juračka.

Výsledky průzkumu ukazují, že Program Česká kvalita zná 44% dotázaných. Z nich celých 83% považuje program za spolehlivou garanci kvality zboží. Problémem tedy není nedůvěra spotřebitelů ke značkám kvality, ale malá známost programu a také malý počet výrobků, které některou ze značek kvality nesou.

„V rostoucí konkurenci asijských žraloků, kteří dokáží vyrábět nejen levněji, ale někdy již i dostatečně kvalitně, není již faktor kvality sám o sobě konkurenční výhodou, ale základním parametrem pro přežití. Firmy musí rychle změnit její vnímání a nespojovat ji pouze s jakostí výrobku, ale s celým procesem prodeje, včetně nezbytných doplňujících služeb, licencí, know-how apod. Na to se musí zaměřit budoucí hodnocení kvality“, dodává předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček.

Výsledky průzkumu ovšem ukazují, že čeští spotřebitelé naštěstí nadále věří především českým výrobkům: v 75% respondentů vzbuzuje i pouhý název Česká kvalita důvěru a 73% dotazovaných by dali takto označenému výrobku při nákupu přednost. Tedy i spotřebitelé, kteří výhody Programu Česká kvalita neznají, by upřednostnili výrobek označený jeho logem. To je jistě silný vzkaz pro české výrobce, aby se o získání značky ucházeli.

Po nezávislé značce kvality touží 69% dotazovaných. A 84% z nich je přesvědčeno, že by takový program měl získat podporu z veřejných zdrojů. Větší podpora a následně i známost Programu Česká kvalita by tak naplnila přání spotřebitelů a pomohla zejména českým podnikatelům k získání většího podílu na domácím trhu.

„Průzkum jasně ukázal, že spotřebitelé stojí o nezávislé ověřování kvality. Jen bohužel zatím mnozí nevědí, že tady program nezávislého značení existuje, a že splňuje prakticky všechny podmínky, které by spotřebitelé – podle průzkumu – vyžadovali u „ideálního“ značení kvality. Musíme tedy více práce a financí věnovat propagaci programu. Pokud pak budou spotřebitelé označení Česká kvalita vyžadovat, zvýší se zájem o udílení značky ze strany výrobců a samozřejmě i obchodníci budou takto označené zboží vyhledávat a nabízet,“ dodává Zdeněk Juračka.

Výsledky průzkumu graficky

Zajímavý názor – je patrné, že spotřebitelé čtou obaly výrobků, pro producenty to je jasné doporučení nepodceňovat vzhled a popis výrobku na obalu.

Největší část respondentů (73 %) pozná dle svého mínění kvalitní výrobek podle složení a materiálu. Nadpoloviční většina však také přihlíží ke vzhledu výrobku (59 %) a zemi původu (55 %). Označení kvality v tomto ohledu sleduje 29 % osob.
Více jak tři čtvrtiny dotázaných preferují při nákupu české výrobky před zahraničními.
Při srovnání se zahraničními výrobky uvedlo 41 % dotázaných, že jsou shodné s českými, ale stejně početná část respondentů považuje české výrobky za kvalitnější. Jako levnější je zhodnotilo 11 % osob. Toto je určitě pozitivní zpráva pro české výrobce, jedná se o dlouhodobý trend, který AMSP ČR potvrzuje.

Konec 1. části.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!