Film, u kterého bude mít divák možnost ovlivnit děj, pro něj bude osobnější a zajímavější než lineární snímky – to je myšlenka stará více než půl století. Od dob Kinoautomatu se ale vývoj technologií značně posunul a s ním i možnosti, které interaktivní film nabízí. Vzhledem k rozvoji internetu, streamovaného vysílání a jeho propojování s klasickými televizemi je pravděpodobné, že tento formát stojí před svou renesancí.
Protože v interaktivním filmu spatřujeme dosud nezprofanovaný kanál reklamy, rozhodli jsme se možnosti tohoto formátu ověřit na prototypovém snímku Interande. Ten je volně k zhlédnutí na adrese www.interaktivnifilm.cz.
Koncepce
Film je natočen z pohledu první osoby, abychom posílili divákovo sžití s hlavním hrdinou. Jakoby „vlastníma očima“ tak divák na monitoru svého počítače sleduje příběh muže, který v baru potká krásnou a zajímavou dívku, osloví ji a pokusí se ji získat.
Divák pak kliká přímo na objekty ve filmu a tím řídí směr děje. Tyto objekty (láhev nápoje, vchod do obchodu) mohou být předmětem product placementu a díky přímé interakci prohlubovat vztah diváka a produktu.
Míst, kde se divák při sledování filmu může rozhodnout, jsou desítky. Interakce jsou velmi blízko u sebe, takže je film dynamický, má spád a nenudí ani při několikerém hraní. Podle toho, jaká rozhodnutí divák učiní, může dospět k jednomu z pěti různých konců. Poté se mu vypočte procentové skóre, které ukazuje, na kolik byl v okouzlování dívky úspěšný. Přeje-li si lepší skóre nebo lepší konec, stačí kliknout a zhlédnout film znovu.
Lidé se tedy nejprve snaží film dohrát k nejlepšímu konci, pak prozkoumat všechny interakce a nakonec dosáhnout 100%. Díky tomu ho film baví delší dobu, než jaká je jeho celková stopáž – což výrazně prospívá ekonomické stránce výroby interaktivních filmů.
Osobní dopad
Interande sledujeme očima hrdiny. Všechny vedlejší postavy tedy hovoří přímo na diváka a přímo s ním interagují. Smějí se jeho vtipům, zamilovaně se na něj dívají. Vztah, který si divák buduje k postavám filmu (v našem případě zejména ke krásné dívce) je tedy silnější než jen obyčejného filmu. Navíc se díky opakovanému hraní dostavuje i pocit důvěrnosti. Tento pozitivní vztah se pak přenáší i na předměty, se kterými postavy manipulují nebo o nich hovoří.
Nabízí se tedy možnost zaměřit celý interaktivní film na propagaci jednoho produktu. Co všechno zažije hrdina s voňavkou konkrétní značky? Jak mu bude užitečný ten a ten telefon? Divák se tak může dostat přímo do kontaktu s marketovaným předmětem, seznámit se s ním a vytvořit si k němu vztah.
Zatímco reklama u filmů je pro většinu diváků něčím trpěným, co by nejraději přeskočili, u interaktivního filmu je reklama přímo filmem. Její sledování je zábavné a divák kromě informace o produktu dostává i přidanou hodnotu v podobě zážitku ze hry.
Virálnost
Interande jsme spustili bez jakékoli placené propagace nebo reklamy. Neměli jsme jako partnery žádné společnosti nebo mediální kanály. Statistiky ukazující návštěvnost filmu tedy odráží rozsah, kterého jsme docílili pouhým zveřejněním projektu a rozesláním tiskové zprávy.
Jako hlavní příčinu virálního šíření vnímáme neotřelý formát, který je hravý, zábavný a snadno přístupný přes jedno kliknutí v internetovém prohlížeči.
Kromě toho je pro muže atraktivní rozměr výzvy: zda zvládnou sbalit holku v klubu, a zda to zvládnou na větší počet procent než jejich kamarádi. Bodové skóre je možné nasdílet na Facebook, čímž se prvek soutěžení posiluje.
Pro ženy je v příběhu obsažena tematická linka zabývající se proměnami romantiky v dnešní době. To, jaké volby jsou dobré a jaké špatné, určitým způsobem odráží kontrast mezi mužským a ženským smýšlením o romantice a otvírá prostor pro diskusi. Lidé, kteří se na internetu přou, jestli by ten či onen sváděcí trik fungoval v reálném světě nebo ne, jenom podporují šíření filmu.
Design, který jsme vyvinuli a ozkoušeli v Interande, umožňuje velkou variabilitu formátů. Kromě takovýchto 15 minutových filmů mohou vzniknout kratší spoty s menším počtem interakcí, rozsáhlejší vizuální prezentace nebo hudební klipy. My jsme rozhodnutí tento formát dále zkoumat, dále točit interaktivní filmy a hledat možnosti, které se zde otvírají.
Pavel Gotthard