Výzkum trhu

Chceme využívat realitní kanceláře? A jaké?

Mezi veřejností panuje určitá nedůvěra v realitní kanceláře. Realitní transakce hraje obvykle velmi významnou roli v našem životě, lidé se bojí nesolidního jednání. Obchody s realitami totiž tvoří pro většinu z nás stále „pole neorané“. V posledních 10 letech prodávalo, kupovalo nebo pronajímalo nemovitost pouze 35 % dospělých. Zjistila to v internetovém dotazování výzkumná agentura STEM/MARK.

Svěříme se při často největší finanční transakci v životě raději do rukou realitní kanceláře nebo si vystačíme sami, případně s pomocí přátel? Třípětinová většina těch, kteří mají zkušenosti s realitním obchodem, využila služeb realitní kanceláře. Zbylé dvě pětiny použily vlastní síly. Nedůvěra panuje zejména k výši provize (hlavní důvod pro 33% těch, kteří zatím nevyužili služeb realitních kanceláří). Výrazný je podíl nevyužívání kanceláří u obyvatel Prahy (plná polovina nevyužila), kde jsou ceny nemovitostí nejvyšší a tím pádem i nejvyšší provize.

Oblíbenější forma spolupráce je výhradní (38 %) než nevýhradní (27 %). Zbývajících 35 % sice s realitní kanceláří spolupracovalo, ale nemovitost kupovali a realitní kancelář si tedy nevybírali.

Jakou realitní kancelář volíme?

Češi si kancelář zatím příliš nevybírají podle značky. Podíl využívání značkových kanceláří s více pobočkami a místních neznačkových je přibližně stejný, mírně převládá volba místní kanceláře (30 % těch, kteří mají zkušenost s transakcí). Veřejnost zatím nemá ani vysoké povědomí o jednotlivých značkách, pouze 68 % oslovených si bez nápovědy vybaví aspoň jeden název, nejčastěji uváděné jsou značky Remax a M&M (zmínilo 15 %).

Klienti si při prodeji nebo pronájmu konkrétní realitní kancelář vybírají především na základě referencí, jejího umístění nebo podle poskytovaných služeb. Jakmile bylo učiněno rozhodnutí spolupracovat s kanceláří, výše provize už pro konkrétní výběr hraje malou roli.

Jako hlavní přednosti spolupráce s realitní kanceláří vnímá veřejnost především kompletní servis, pocit bezstarostnosti nebo bezpracnosti, podporu v právním servisu. Hlavním nedostatkem či bariérou spolupráce je především pocit vysoké provize, částečně nedůvěra v kvalitu poskytovaného servisu nebo dokonce obavy z podvodů či úmyslně nevýhodných smluv při honbě za ziskem.

V souvislosti s klesajícím realitním trhem ČR v posledních letech bude zajímavé sledovat vývoj, jakým se bude ubírat důvěra veřejnosti k realitním kancelářím. Pomocí zvyšování informovanosti a znalosti rozsahu práce a služeb, zlepšování pověsti realitních kanceláří a jejich makléřů se mohou kanceláře snažit zvyšovat ukrojený podíl z koláče prováděných realitních transakcí.

Průzkum provedla výzkumná agentura STEM/MARK na počátku roku 2012 na reprezentativním vzorku internetové populace od 15 let. Výzkumu se účastnilo 570 lidí.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!