Česko se stalo první zemí v Evropě, kde byla pro výzkum nákupního chování prakticky využitá RFID technologie nové generace. Systém RFIDNGShopper (RFID Next Generation Shopper) využívá systému aktivní radiofrekvenční identifikace nákupních košů a vozíků a umožňuje sledovat pohyb a nákupy jednotlivých zákazníků v prodejně.
Proti jiným technologiím (vytváření „map“ pohybu nakupujících kamerami, či využívání klasických RFID metod, apod.) je nová technologie unikátní v řadě směrů. Uživatel technologie „vidí“ trasu jednotlivého koše od vstupu do prodejny až po pokladny, je schopen určit dobu, po kterou se nakupující v každé oblasti pohyboval a dokáže odlišit, kde zákazníci jen chodí a kde opravdu nakupují. To vše na robustních vzorcích čítajících desetitisíce až statisíce nákupů.
Technologii, kterou se svými technologickými partnery vyvinula pro potřeby evropského trhu společnost INCOMA GfK, si již v České republice vyzkoušely tři obchodní řetězce a jejich partneři z oblasti výroby potravin. Zkušenosti ukazují, že RFIDNGShopper poskytuje zcela nové pohledy na silné stránky i slabiny prodejny a vzhledem k vysokému rozlišení poskytuje cenné informace i pro uspořádání v rámci jednotlivých sortimentů zboží.
Možnosti využití nového systému se otevírají v oblasti uspořádání prodejny jako celku, uspořádání zboží i komunikaci v prodejně. Mezi obchodními otázkami, které RFIDNGShopper řeší, jsou nejen cíle obratové (impulsní nákupy, prodejnost kategorií, zacílení na konkrétní nákupní příležitosti a typy košů), ale i cíle v oblasti věrnosti nakupujících. Velké možnosti jsou v identifikaci „úzkých hrdel“ v prodejně, řízení front u pokladen a pultů s čerstvými potravinami i ve snadnosti nalezení zboží. INCOMA GfK disponuje jak technologickým zázemím, tak týmem odborníků, kteří dokáží získané informace relevantně interpretovat a převést v konkrétní a jednoduchá doporučení pro obchodní praxi.
– red –