Výzkum trhu

TOP 10 českého obchodu

TOP 10 Obchodníků má na českém trhu v posledních letech stálý tržní podíl 66 %. Zatímco míra koncentrace trhu ani struktura TOP 10 se prakticky nemění, dramaticky se proměňuje chování nakupujících. Aktuální přehled vývoje obchodu v České republice přináší v letošním roce společnost INCOMA GfK spolu s časopisem Zboží&Prodej.

TOP 10 obchodních skupin na českém trhu dosáhlo v roce 2011 úhrnných ročních tržeb 325 mld. Kč. Při započtení skupiny Coop, která je největším subjektem v segmentu menších samoobsluh (tedy v tzv. tradičním obchodě), jsou tyto tržby dokonce 351 mld. Kč. Na celkovém maloobchodě rychloobrátkovým zbožím má TOP 10 skupin podíl 66 % (včetně skupiny Coop je to 73 %). Tržby TOP 10 vzrostly meziročně o 4 %, ale na tržním podílu se to projevilo jen nepatrně – vzrostl jen o 0,6 %. Také ve struktuře obchodních firem nedošlo k zásadním změnám. Ve srovnání s léty 2004–2008, kdy docházelo každoročně k fúzím řetězců, jsou poslední tři roky obdobím stability, kdy sice přibývají nové prodejny, ale změny v pozici firem jsou jen mírné.

Největší obchodní skupinou roku 2011 zůstává Schwarz (zahrnující hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl), následuje Rewe (supermarkety Billa a diskonty Penny Market). Největší společností (tj. právním subjektem, firmou, která má v rámci ČR jednotné řízení) je Tesco Stores ČR – tato společnost také provozuje nejširší paletu obchodních formátů, od velkých hypermarketů Tesco Extra až po convenience prodejny Tesco Expres. Druhou největší společností je Ahold Czech Republic (hypermarkety a supermarkety Albert); Kaufland (braný jako samostatná společnost) následuje po Aholdu na třetím místě, i když s velmi těsným odstupem.

Na dalších místech žebříčku se objevují společnosti prodávající široký potravinářský a nepotravinářský sortiment: hypermarkety Globus ČR, velkoobchody Makro Cash & Carry ČR, hypermarkety i menší prodejny skupiny SPAR (Interspar, Spar, Spar Šumava). Do TOP 10 patří i původně velkoobchodní společnost Geco Tabak, která však provozuje rozsáhlou síť prodejen Tabák-tisk, takže významný podíl na jejích výkonech má i činnost maloobchodní.

V TOP 10 mají své místo i dva nejsilnější řetězce v oblasti nepotravinářského sortimentu: nejsilnější síť hobbymarketů Obi a přední obchodník nábytkem IKEA. IKEA se o desáté místo dělí s velkoobchodní společností Peal (provozující také maloobchodní prodejny Don Pealo). Samostatně je uvedena skupina Coop. Ta sice sdružuje větší počet spotřebních družstev a nemá tedy jednotnou vlastnickou strukturu, je však svým převažujícím obchodním formátem zásadní součástí českého maloobchodu. Přesto, že počet prodejen skupiny Coop neroste, udržuje si i v silné konkurenci ostatních řetězců tržby na pozoruhodně stabilní úrovni.

Spotřebitelská nálada nebyla nikdy horší než na konci roku 2011 Relativně stabilní vývoj českých obchodních firem se však odehrává na pozadí turbulentních změn v nákupním chování českých zákazníků. Jak ukazují studie společnosti INCOMA GfK, prolíná se v roce 2011 několik krátkodobých, ale i dlouhodobých trendů. Na jedné straně je zde silný vliv ekonomické krize, která se sice projevuje spíše v oblasti nákupní psychologie, zde však nákupní chování ovlivní nejvíc. Je varující skutečností, že „spotřebitelská nálada“ nebyla v posledních pěti letech nikdy horší než na konci roku 2011. Ani krize roku 2009 nedokázala tak ovlivnit nákupní chování jako souhrnný vliv ekonomického zpomalení, problémů eurozóny, rostoucích cen pohonných hmot a zvyšování DPH v druhé polovině roku 2011. Obavy nakupujících z budoucnosti se potkávají i s dlouhodobými změnami chování – větším důrazem na kvalitu než kvantitu potravin a celkovou racionálností nákupních rozhodnutí. Není divu, že se stále zmenšují nákupní košíky, klesá ochota jezdit na nákupy autem a objem maloobchodu (tj. ve stálých cenách) klesá. Tyto změny zvlášť negativně dopadají na velké obchodní formáty, které operují s velkými nákupními koši a dojezdem nakupujících autem.

Do jisté míry se na negativním vývoji podílí i rostoucí aktivita obchodníků – hlavně stále výraznější promoce. Nakupující na ně reagují velmi ochotně – podle údajů GfK Czech podíl promocí na celkových nákupech v druhé polovině roku 2011 opět vzrostl. To se projeví jak v celkových tržbách, tak zejména v proměně nákupního rozhodování. Akce (zejména komunikované přímo v prodejně, ale i letákové) se stávají jedním z nejsilnějších impulsů pro výběr výrobku i pro volbu prodejny.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!