Nejsilnější značky světa dál pokračují v růstu a nezabrání jim v tom ani pokračující nejistá ekonomická situace. S tímto zjištěním přichází zatím poslední z řady výzkumů BrandZ Top 100 nejhodnotnějších značek světa, který každoročně pořádá výzkumná agentura ze skupiny WPP Millward Brown. Již druhým rokem kraluje žebříčku značka Apple, která rostla o 19% hodnoty a její současná hodnota tak dosahuje 182.9 miliard dolarů. Značka IBM rostla o 15% na 115.9 miliard dolarů a předehnala tak letos Google, který se propadl na třetí místo a jehož hodnota dosahuje 107.8 miliard. Osm let stará značka Facebook roste před svým vstupem na burzu o 74% své hodnoty a stává se tak vůbec nejrychleji rostoucí značkou žebříčku. Její hodnota je 33.2 miliard a z 35. místa se posunula na místo 19.
Výzkum BrandZ Top 100 nejhodnotnějších světových značek, který zadává skupina WPP a zpracovává agentura Millward Brown Optimor, identifikuje a sestavuje pořadí prvních 100 značek dle jejich dolarové hodnoty, kterou zjišťuje kombinací analýz finančních údajů a síly značky z hlediska vztahu se zákazníky. Letošní ročník je již sedmým v řadě.
V roce 2012 tento žebříček nejhodnotnějších značek demonstruje neuvěřitelnou sílu značky v těžkých časech jednak z hlediska získávání nových zakázek a zároveň i jako opory, když se nedaří ekonomice. V rozmení let 2006 a 2012 vzrostla souhrnná hodnota BrandZ Top 100 značek o 66% a nyní dosahuje 2.4 bilionu dolarů.
“Značky jsou pro své vlastníky jakousi pojistkou,” říká Eileen Campbell, globální ředitelka výzkumné agentury Millward Brown. “I přes pokračující období ekonomické nestability, politické nejistoty a množících se přírodních katastrof, které zasáhly značky v různých odvětvích, celková hodnota nejsilnějších světových značek v mnoha kategoriích stále narůstá, a tak jsou schopny zajistit svým firmám stabilitu.”
Nejhodnotnější globální značky pro rok 2012
David Roth pro WPP uvedl “Značky zajišťují svým vlastníkům konkurenční výhodu, ospravedlňují vyšší cenu a také představují jakýsi ochranný val pro případ krize nebo ekonomických turbulencí. V letošním roce se dařilo společnostem, které intenzivně využívají technologie, zaměřují se na posílení prožitku zákazníka nebo svým značkám věnují zvýšenou pozornost. Apple pokračuje v inovacích a zachovává si svůj status „luxusní‟ značky, čelí však budoucí velké konkurenci v podobě Samsungu. Ten, částečně díky velkému úspěchu svého přístroje Galaxy, dosahuje v současnosti hodnoty 14.1 miliard dolarů a na mnoha trzích úspěšně útočí na úspěch značky Apple, když se profiluje jako „cool„ alternativa k všudypřítomnému iPhonu a přitom je k mání za rozumnou cenu.”
Výčet hlavních zjištění z letošní zprávy z výzkumu:
Technologie vítězí: Technologie se staly všudypřítomnou součástí našich životů. Sedm z deseti top značek jsou buď z oblasti technologií nebo telekomunikací. Přesto je však v těchto dvou oblastech viditelná převaha technologií chytrých ale přitom uživatelsky jednoduchých. I v ostatních kategoriích – např. auta, finanční služby, luxusní zboží nebo obchod – je patrná výhoda, kterou jsou značky schopné získat díky využití pokročilých technologií a skrze ně posílení prožitku zákazníka. Zde je příkladem Burberry – nárůst hodnoty o 21% na $4 miliardy – která vytvořila virtuální svět, ve kterém mohou mladí obdivovatelé značky sledovat módní přehlídky a jiné zajímavosti.
Vzestup Afriky: Letošní žebříček zaznamenává vzestup ekonomiky Afriky představovaný první značkou, která se umístila v Top 100. Je jí jihoafrický mobilní operátor MTN – na 88. místě s hodnotou 9.2 miliard. Nejde však jen o africké značky samotné, kterým se na jih od Sahary daří. Pivovar Guinness reportuje okolo 40% svých prodejů v Africe, značka Airtel zaznamenala ve třetím čtvrtletí nárůst obratu na tomto kontinentu o 16%. Také společnost Orange hlásí v roce 2011 výrazný růst v afrických zemích a Walmart se zde rozhodl pro investici v podobě akvizice Massmartu.
Budoucnost je mobilní: Budoucnost internetu není v počítačovém využití, ale v mobilním přístupu. Mobilnímu trhu se do jisté míry vyhnula ekonomická krize, protože zákazníci nejsou ochotni se ani v čase těžké ekonomické situace omezovat nebo se mobilního přístupu dokonce vzdát úplně. Nejhodnotnější značkou telekomunikací je AT&T s hodnotou 68.8 miliardy dolarů. Největší americký mobilní operátor Verizon zvýšil svou hodnotu o 15% a stojí nyní 49.1 miliard dolarů.
Obchod: všemi směry k zákazníkovi: Prožitek zákazníka je novým ohniskem zájmu mnoha obchodníků. Chápou totiž, že je klíčem k udržení loajality stejně jako přítomnost značky v každé fázi předcházející samotnému nákupu. Walmart sesazuje z vrcholné pozice Amazon a dosahuje aktuální hodnoty 34.4 miliardy dolarů, zatímco následující Amazon je ceněn na 34 miliardy dolarů.
Značky vedené ženami září: Se zvyšujícím se počtem žen ve vedení odhaluje letos žebříček BrandZ Top100 jejich blahodárný vliv na značky. 77% značek figurujících v BrandZTM Top 100 nejhodnotnějších značek světa má ve svém vrcholném managementu ženy. Průměrná hodnota značky, kde je mezi nejvyšším vedením žena dosahuje 27 miliard dolarů, což je dvojnásobek průměrné hodnoty společnosti, kde ženské zastoupení v managementu chybí. A nejen to, tyto značky také vykazují průměrný pětiletý nárůst o 66% zatímco značky bez žen-šéfek rostou ve stejném období v průměru o pouhých 6%.
Silné značky potěší akcionáře: Analýza provedená v rámci výzkumu BrandZ Top 100 nejhodnotnějších značek světa ukazuje, že tyto značky, coby „akciové portfolio‟ dosahují ve sledovaných sedmi letech velmi dobrých výsledků v porovnání s aktuálním burzovním indexem S&P500. Zatímco celková návratnost investic všech společností indexu S&P500 byla jen 2.3%, návratnost BrandZ portfolia dosáhla 36.3%, z čehož vyplývá, že silná značka dokáže svému akcionáři zajistit lepší výsledky.
– red –