Skupina Atoz Retail na slavnostním galavečeru vyhlásila výsledky dvanáctého ročníku prestižního marketingového programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka, který oceňuje inovace na českém trhu rychloobrátkového zboží. Spotřebitelé letos vybírali z rekordních 119 výrobků / výrobkových řad ve 37 kategoriích.
Dvanáctý ročník marketingového programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka opět zlomil rekord z předchozího roku co do počtu přihlášených výrobků / výrobkových řad i otevřených kategorií. O ocenění Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2012 usilovalo celkem 119 novinek, což oproti loňskému ročníku, kdy bylo registrováno 104 produktů, představuje 14procentní nárůst. O 12 procent se také zvedl počet soutěžních kategorií – z loňských 33 na letošních 37. Výrobci a distributoři mohli přihlásit inovace z oblasti rychloobrátkového zboží s výjimkou tabákových výrobků, které byly na český trh uvedeny v období od září 2010 do konce roku 2011.
Spotřebitelé se více zajímají o ceny a slevy, ale také o velikost balení
Slavnostní galavečer 12. ročníku programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka proběhl v pražském Hotelu Ambassador – Zlatá Husa a hosty jím už tradičně provedla herečka Bára Štěpánová. V jeho průběhu také organizátor, Atoz Retail, předal šek na 119 000 Kč České Federaci potravinových bank. „Jelikož je v České republice program Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka dobře známý a úspěšný, rozhodli jsme se podpořit dobrou věc a věnovat tisíc korun za každý přihlášený výrobek na činnosti této dobročinné organizace,“ vysvětluje Lukáš Matějka, project manager programu.
Podkladem pro udělení ocenění se staly výsledky exkluzivního výzkumu, provedeného agenturou STEM/MARK. „Dotazování proběhlo na reprezentativním vzorku čtyř tisíc respondentů a výsledný index byl kalkulován na základě celkového dojmu, líbivosti obalu, zkušeností s výrobkem a výběru nejlepšího výrobku v dané kategorii. V rámci průzkumu jsme taktéž zjišťovali nákupní chování spotřebitelů, které jsme mohli porovnat s výsledky z minulého roku. Z tohoto srovnání vyplývá, že spotřebitelé jsou nyní vnímavější k výši ceny, slevám, akcím a více přemýšlejí také o velikosti balení,“ uvádí Tomáš Říha, zástupce ředitele společnosti STEM/MARK.
Kromě oceněných v rámci jednotlivých produktových kategorií si cenu odnesl také Absolutní vítěz, tedy výrobek, který získal nejvyšší počet bodů. Staly se jím cereálie BeBe Dobré ráno Mini společnosti Kraft Foods CR.
U odborné poroty bodovali průkopníci nových kategorií
Ihned po uzavření registrace do 12. ročníku programu zasedla odborná porota. Jejím úkolem bylo schválit oprávněnost přihlášených produktů usilovat o titul Volba spotřebitelů a jejich rozdělení do kategorií, ale také zvolit největší inovaci. Nakonec u poroty zabodovaly hned dva výrobky. V oblasti potravin a nápojů Staropramen Cool Lemon od společnosti Pivovary Staropramen a v segmentu drogerie Persil Active Tabs od společnosti Henkel ČR. U obou výrobků porota ocenila fakt, že se jedná o průkopníky nových kategorií (pivních nápojů s ovocnou příchutí a pracích prostředků v tabletách), které vycházejí vstříc současnému životnímu stylu především mladší a střední generace. Zde se však projevil odlišný názor odborné veřejnosti a spotřebitelů – ani jeden z oceněných produktů se nestal vítězem své kategorie.
Kromě reprezentativního vzorku spotřebitelů mohli své nejoblíbenější novinky volit také čtenáři a uživatelé médií, která se letos stala mediálními partnery programu. Mimořádně úspěšné byly i v soutěžích mediálních partnerů BeBe Dobré ráno Mini (Kraft Foods CR), které zvolili coby nejlepší novinku uživatelé portálů heureka.cz, babinet.cz i diváci TV Metropol. U uživatelů portálu mojerodinaaja.cz vyhrála řada Křenové rolky Duo (Gastro – Menu Express), u posluchačů rádia Frekvence 1 Sushi rýže 500 g Diamond (F. W. Tandoori). Čtenáři časopisu Gurmet nejvýše ocenili řadu nových příchutí čajů Pickwick (Sara Lee Czech Republic). Uživatelé portálu aukro.cz zvolili svou nejoblíbenější novinkou Staropramen Cool Lemon (Pivovary Staropramen), čtenáři deníku Metro Persil Active Tabs (Henkel ČR).
Nejlepší novinky na billboardech, v MHD i obchodech
Slavnostním galavečerem program nekončí. Oceněné společnosti mohou po dobu jednoho roku využít logo Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2012 při propagaci vítězných výrobků, a to jak na obalech, tak v marketingových kampaních.
Další podporu připravuje organizátor, skupina Atoz Retail, ve spolupráci jak s jmenovanými mediálními partnery programu, tak s ostatními – tituly E15, Strategie, agenturou Mediafax a také B2B časopisy Zboží&Prodej, Čerstvé&Snadné a Svět balení. Součástí propagace bude také rozhlasová kampaň na rádiu Frekvence 1, na obrazovkách společnosti Ona TV v čekárnách lékařských ordinací a v outdooru na citylightech, billboardech a obrazovkách v MHD.
Velkého zviditelnění se oceněné produkty dočkají také v obchodech. Již po šesté je partnerem retailové promoce Interspar. Spolupráce začne v druhé polovině června posílenou komunikací vítězných výrobků prostřednictvím loga programu na POS materiálech a plakátech, letákové akce a skupinového vystavení na jednom označeném místě v každém ze 33 hypermarketů Interspar. V současné době se také připravuje spolupráce s řetězci Albert a Tesco a prodejnami Terno a Trefa, které jsou součástí skupiny Coop.
Když marketing a obchod (ne)spolupracují
Letos již druhým rokem doprovodil program Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka odborný workshop Innovation Village, tentokrát s podtitulem Spolupráce marketingového a obchodního oddělení při uvádění novinek na trh. Pracovníci marketingu bývají často přesvědčeni, že jejich vliv je pro obchodní úspěch firmy stěžejní. Obchodníci o tom ale nechtějí ani slyšet – oni jsou ti, kdo firmě přináší peníze. Účastníci diskutovali o tom, jak to tedy ve skutečnosti je, jak v rámci FMCG společností funguje spolupráce obou oddělení, jak se projevuje například v místě prodeje, a hledali cesty, jak stávající situaci zlepšit.
Zlatými partnery workshopu se staly Euro RSCG, Ferratt International a Thimm Obaly, stříbrnými partnery Branaldi, DaDa promotion, Dago, GfK Czech, monit a Obchodní tiskárny Kolín, bronzovými partnery FM Logistic, Lineart Group, ppm factum, Ross a S.B.C. ČR. Odbornými partnery byly POPAI CE a Syba, speciálními partnery Mediaservis a Wau Studio, partnerem registrace Eprin, partnerem techniky ProMoPro a mediálními partnery Zboží&Prodej a Svět balení.
– red –