Prezentace jsou jednou z velmi důležitých věcí v podnikání a firmách. Jen si spočítejte, jak často jste nějakou měli nebo nějakou shlédli? Podle statistiky jsou dokonce po emailech druhým nejpoužívanějším nástrojem v podnikání. Jaké jsou zásady, které odliší mistra prezentování od učedníka?
Obsah, dobrá příprava, správně zvolená forma. To jsou základy dobré prezentace. Přesto na to mnoho lidí nedbá a jejich prezentace jsou statické, bez zapojení posluchačů do hry, nejsou ani zapamatovatelné ani efektivní. Často jsou přecpané textem, pojmy a jsou špatně zpracované. Dobrá prezentace přitom potřebuje něco jiného – měla by podnítit zapojení lidí do problematiky a vyvolat debatu.
Okořeňte prezentaci, ale pozor, příliš zdobení škodí
Prezentaci můžete udělat graficky krásnou a nalákat tak posluchače, aby jí věnovali pozornost. Zvyšte vizuální dojem tím, že si vyberete dobré pozadí a font písma. Okořeňte prezentaci nejmodernějšími prvky, jako jsou vysoce kvalitní fotografie, videa, grafy či audionahrávky. Pokud budete mít připojení na internet, zapůsobí živá ukázka z nějakého webu, třeba z youtube. Slajd doprovázený souvisejícím obrázkem může dobře podtrhnout to, co chcete sdělit. Vyberte obrázky či fotky, které jasně podpoří klíčová sdělení. Použít obrázky lidí je dobrá cesta, jak se napojit na emoce vašich posluchačů a přitáhnout k prezentaci jejich pozornost. Ale pozor, odolejte vábení vyzdobit prezentaci příliš. Obsah je král a jasnost sdělení je klíč. Neztrácejte ze zřetele záměr prezentace, stále dbejte na to, co je podstatné, co hlavně chcete sdělit posluchačům.
Vzbuďte chutě a podpořte diskuzi
Nezahlťte diváky příliš velkým množstvím obsahu. Raději než slajdy plné textu a odrážek použijte krátká, výstižná sdělení na zhruba 140 znaků, které u vašich posluchačů vzbudí pozornost, zapamatují si je a budou o nich diskutovat. Něco k zasmání a diskuze nad tématem patří také k dobré prezentaci. Buďte aktivní a konverzaci a diskuzi pomožte například tím, že budete klást posluchačům dotazy, budete dělat malé průzkumy jejich mínění přímo na místě a vybízet je ke komentářům.
Zapojte do přípravy ostatní
Máte prezentaci pro někoho zvenku, pro obchodního partnera, jiné oddělení nebo pro koncové zákazníky? Zapojte do její přípravy kolegy, členy týmu nebo dokonce zákazníky a využijte jejich rad, zkušeností, poznámek, aby vaše prezentace zafungovala co nejlépe. Interakce s dalšími lidmi může přispět k tomu, že lépe dosáhnete svého cíle, ať už je to něco prodat či upevnit vazby s partnery.
Jak připravíte svoji příští prezentaci vy?
Vladimír Kuchař
poradce pro marketing a rozvoj firem
MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ
Obrázek: kniha Slajdologie, BIZBOOKS