„Paula, to je hvězda, která se ti nezdá“ – skandují nadšené děti v jedné z aktuálních televizních reklam. Pokračování je však ještě objevnější: „Dělá pudink strakatý, jdi do Pauly taky ty!“. Už jsem dokonce četl na internetu názor, který v této pobídce vidí sexuální podtext. Ale to je omyl. Jednak je Paula kráva, jednak jde jen o obměnu mezi kreativci velmi oblíbeného „Jdi do toho!“, ve volném překladu „Upaluj si to koupit“.
Pokud jste ještě neměli tu čest se se zmíněnou taškařici seznámit, doplním zbytek textu, abyste o nic nepřišli: „Vanilka a čoko, čokoláda, jenom tohle Paula ráda! Paula brýle nasadí, do pohody tě naladí!“ Maně se nabízí srovnání s kostrbatými rýmy prvních národních obrozenců, zápasících s češtinou. S tím rozdílem, že zatímco oni jazyk křísili a pozvedali, autoři podobných veršovánek ho zadupávají do země. Můžeme jen hádat, je-li tomu tak proto, že nic lepšího nedovedou, nebo že považují podobné výtvory za adekvátní dětskému rozumu a vyjadřování. Ať tak nebo tak, zní to hrozně a můžeme jen doufat, že mládež má dost vkusu a nepodlehne pokušení naučit se text zpaměti.
Naštěstí tomu brání momentální situace na televizní obrazovce, kde se v reklamních blocích pohybují dvě až tři krávy najednou. Sem tam se ještě přidá ta rozesmátá od ucha k uchu a také známá dojnice fialové barvy. Je zkrátka překrávováno. Zatím zřejmě nikoho nenapadlo, že jako maskot může posloužit i konzument („Na vysokém dubě sejra držíc v hubě paní vrána seděla…“ – Antonín Jaroslav Puchmajer, také jeden z buditelů). Nebo třeba kočka, myš, mlsná koza a já nevím co ještě. Hlavně ne kráva, když je jich na scéně tolik.
Jaké je dnešní poučení? Nepodléhejte stereotypům a v reklamě zvláště. Proč by mléčné výrobky musela propagovat kráva? Je snad maskotem instantních polévek glutaman a laciných uzenin Mr. Separát? I to by však bylo originálnější než hovězí stádo na obrazovce. Raději tedy hledejte vlastní vyjádření. Jinak dopadnete jako portál Centrum, jehož reklamu s Bóbikem považovala skoro polovina diváků za propagaci konkurenčního Seznamu.