8 z 10 obyvatel ČR očekává, že bezpečnost mobilních plateb bude garantovat banka a 4 z 10 očekávají od banky také technickou podporu služby – vyplývá z výzkumu agentury Ipsos. O mobilních tzv. bezkontaktních platbách se hovoří poslední rok stále více a intenzita diskuse stoupá s jejich zaváděním na český trh.
Velké banky reagovaly v loňském roce na nové požadavky zákazníků a přišly s možností bezkontaktních plateb. Jak ale mobilní platby vnímají samotní spotřebitelé? Na tuto otázku odpovídá mezinárodní volně prodejná studie Ipsos Mobile Payments 2012, která mapuje problematiku a potenciál mobilních plateb z pohledu jejích uživatelů, tedy spotřebitelů. Výzkum proběhl na jaře 2012 v České republice, Velké Británii, Kanadě, Rusku a Číně na reprezentativním vzorku populace. Studie zjišťuje současné platební chování, používání mobilního telefonu, přístup k novým technologiím a očekávání od nových technologií placení, konkrétně pak od mobilních plateb.
Z výsledků studie vyplývá mj., že:
- mobilní internet pro nákup zboží a služeb někdy v minulosti použila 1/5 uživatelů chytrých telefonů,
- speciální aplikaci pro chytré telefony umožňující platbu využila necelá 1/5 uživatelů chytrých telefonů,
- v případě mobilních plateb spotřebitelé očekávají garanci bezpečnosti i technologickou podporu od své banky,
- Češi za každodenní nákupy platí nejčastěji hotově, platební kartou méně,
- v případě středně velkých nákupů převažuje kombinace platební karty a hotovosti.
Mobilní platby jsou vhodnější spíše pro menší finanční částky, potvrzuje i Lenka Šilerová, Executive Director Ipsos Loyalty: „Většina těchto služeb a produktů nabízených českými bankami jsou zaměřené právě na menší, drobné platby, přičemž průměrná bezkontaktní transakce se obvykle pohybuje od 300 do 500 Kč. To je v souladu s výsledky, které přinesla i naše studie, že Češi jsou nejvíce nakloněni využívat bezkontaktní technologie právě pro nákupy do 500 Kč.“
Výzkum realizoval v průběhu jara 2012 Ipsos v České republice, Velké Británii, Kanadě, Rusku a Číně. Sběr dat probíhal prostřednictvím on-line panelu respondentů společnosti Ipsos. Celkem se výzkumu zúčastnilo 1 000 – 2 000 respondentů v každé z výše uvedených zemí, 1 006 respondentů v ČR, a to na úrovni reprezentativního vzorku populace dané země. V rámci studie byl specificky sledován segment uživatelů smartphonů.
– red –