V posledním březnovém týdnu proběhla na pařížském výstavišti Porte de Versailles evropská „Marketing at-retail show“, která tradičně patří k nejvýznamnějším mezinárodním událostem v oboru komunikace v místě prodeje. Dle vyjádření pořadatelů i účastníků se akce vydařila ve všech směrech: vysoká návštěvnost, rekordní účast i výborná kvalita celoevropské POP soutěže „POPAI Awards Paris“, zajímavá struktura veletrhu, třídenní přednáškový program o trendech a novinkách oboru, inspirativní setkání…to vše přispělo k všeobecné spokojenosti všech, kteří se na této akci podíleli.
POPAI Awards Paris 2012
V letošním ročníku evropské POP soutěže, která zahrnovala celkem 44 soutěžních kategorií, se představilo 324 exponátů. Kromě exponátů z Francie, které opět v soutěži dominovaly, soutěžily projekty a realizace z dalších 13 zemí. Soutěžní práce hodnotila odborná porota, která byla složena ze 160 zástupců nadnárodních zadavatelů reklamy a maloobchodu. Na základě verdiktu poroty bylo do finále soutěže nominováno celkem 133 soutěžních prací. Soutěž vyvrcholí 14. června 2012 v Paříži, kdy na gala večeru soutěže obdrží finalisté zlatou, stříbrnou nebo bronzovou sošku Indiána, která je symbolem této prestižní události s dlouholetou tradicí.
Potěšující skutečností je úspěšná účast vítězů naší národní soutěže POPAI CE AWARDS, kdy ze šesti projektů, které přijely soutěžit do Paříže, pět postoupilo do finále evropské soutěže. Jde o tyto realizace:
- Prodejní stojan BOSCH od společnosti STORY DESIGN, a.s. v kategorii „Domácí potřeby“,
- Prodejní stojan REEBOK Realflex od společnosti STORY DESIGN, a.s. v kategorii „Textil, móda, sport“,
- Display ve tvaru lahve BIODERMA od společnosti Willson & Brown Czech, s.r.o. v kategorii „Standardní systémy a vybavení“,
- Round ATS display Carlsberg od společnosti ATS Display Sp. z o.o. v kategorii „Standardní systémy a vybavení“,
- SONY playtables od společnosti UNIBON spol. s r.o. v kategorii „Elektronika“.
Mezinárodní výstava „Marketing at-retail“
Statistiky pořadatele uvádějí, že výstavu navštívilo zhruba 11.000 návštěvníků (14 % zahraničních z 67 zemí světa). Ti měli možnost seznámit se s nabídkou 223 vystavovatelů, z nichž 22 % přijelo ze 14 evropských zemí. Českou republiku na výstavě úspěšně reprezentovala expozice společnosti Dekor s. r.o.
Snahou organizátorů výstavy bylo poskytnout komplexní a pravdivý pohled na aktuální rozsah, strukturu a trendy komunikace v prodejních místech.
Proto byla výstavní plocha rozdělena do 5 hlavních tematických sekcí:
- marketingové služby (poradenství, výzkumy, nástroje měření efektivity, promoční akce,
- POP komunikace (merchandising, smyslová a světelná komunikace),
- digitální média (interaktivní technologie, mobilní marketing),
- vybavení prodejen a design obchodů,
- materiály a komponenty pro výrobu prostředků in-store komunikace.
Co je nového v oboru? Zde je několik komentářů z výstavy:
Patrick Robert, prezident POPAI France: „Trh POP ve Francii zaznamenal v roce 2011 více než 15% nárůst. Nemohu říci, že by tento sektor nebyl zasažen krizí, ale oblast marketingu v místě prodeje se rozvíjí dobře. Je třeba se co nejvíce soustředit na kreativitu, tvorbu hodnot, kvalitu zpracování, péči o zákazníka, který očekává kvalitní kontakt a komunikaci v okamžiku nákupu. Místo prodeje musí být více než kdy jindy místem emocí a vše musí směřovat k vytvoření přívětivé a jedinečné atmosféry pro zákazníka.“
Pierre-Alain Weill, člen rady POPAI France: „Je nutné dosáhnout vyváženosti mezi informacemi, které poskytují prostředky informace v místě prodeje, a emocemi, které vytvářejí prostředky komunikace v in-store. V současnosti nastupuje druhá generace digitální komunikace. Komunikační nosiče se stávají interaktivními ve vztahu k zákazníkovi, a to se především týká smartphonu, který je klíčovým v oblasti interaktivity. QR kód je příkladem nové interaktivity v místě prodeje pro získání informací, videí, zjištění či porovnání ceny…“
Phillippe Ecran, ředitel společnosti Sitour: „Uzavřeli jsme partnerství v oblasti NFC (Near Field Communication) se společností Think&go NFC s cílem zabudovat čipy NFC přímo do merchandisingového vybavení maloobchodu. Fáze experimentování s technologiemi NFC brzy skončí a my jsme již připraveni na fázi, kdy dojde k rozvoji komunikace prostřednictvím NFC během nákupní trasy a k rozšíření adaptovaných aplikací smartphonů. Místo prodeje bude moci využít tohoto úžasného informačního prostředku a komunikovat přímo v prodejních úsecích informace o produktech, o promočních akcích, ale také například o alergenních rizicích apod.“
Daniela Krofiánová