Marketing

Lidem v ČR jsou témata společenské odpovědnosti stále bližší

Z aktuálního projektu CSR Research 2011 (Corporate Social Responsibility Research 2011), který realizovala výzkumná společnost Ipsos v České republice vyplynulo, že téměř 60 % populace je možné označit dle jejich chování a osobního postoje k tématům společenské odpovědnosti za angažované (aktivita, zapojení, zájem o témata CSR) a 3/4 populace jsou ovlivněny při nákupu produktů či služeb skutečností, zda je firma společensky odpovědná či nikoliv. Pro 86 % zaměstnaných lidí je důležité, zda je jejich zaměstnavatel společensky odpovědný.

Ze srovnání s obdobným výzkumem Ipsosu z r. 2010 vyplývá, že v české společnosti dochází k pozitivnímu vývoji jak ve vnímání významu a důležitosti společenské odpovědnosti, tak v chování a postojích české populace k tématům CSR. Do unikátního projektu agentury Ipsos CSR Research 2011 se aktivně zapojily 4 společnosti – Česká spořitelna, Skupina ČEZ, společnost Telefónica a Vodafone.

Cílem projektu bylo detailně zanalyzovat jednotlivé oblasti CSR, vnímání CSR aktivit a jejich vliv na reputaci firem. Výzkum názorů populace a odborné veřejnosti (CSR manažeři velkých firem, představitelé významných nevládních neziskových organizací, představitelé asociací, svazů/institucí a představitelé médií) byl realizován společností Ipsos v listopadu 2011.

„Českou spořitelnu vnímá více než 65 % populace jako banku společensky odpovědnou, velmi nás to potěšilo, ale je to velký závazek. Prostřednictvím našeho programu „Investujeme pro budoucnost“ reagujeme na potřeby společnosti a pomáháme tam, kde je to opravdu potřeba – tedy i v ne příliš populárních oblastech jako je drogová prevence nebo pomoc seniorům “, uvedla Klára Gajdušková, ředitelka firemní komunikace a předsedkyně správní rady Nadace ČS

„Průzkum potvrdil, co víme z ohlasů na naše projekty. Je dobře, že osobní zájem i povědomí občanů o CSR stoupá. Skupina ČEZ výsledky průzkumu bere velmi vážně a vnímá je jako další motivaci doplnit řadu již realizovaných dobrovolných aktivit“, uvádí Bohdana Horáčková, ředitelka komunikace Skupiny ČEZ.

„Určitě stojí za to si všimnout, jak vysoké procento pracujících lidí považuje společensky odpovědné chování jejich zaměstnavatele za velmi důležité. V roce 2011 se celkem 2384 zaměstnanců společnosti Telefónica aktivně zúčastnilo dobrovolnických programů a dosáhli jsme nejvyššího zapojení od začátku naší firmy v ČR“, komentuje výsledky Fatima Araluce, manažerka společenské odpovědnosti společnosti Telefónica Czech Republic.

Přemysl Filip, senior manažer společenské odpovědnosti Vodafone, dodává: „Důležitost společenské odpovědnosti pro veřejnost či zaměstnance musí být u lídrů této oblasti podložena důsledným propojením s podnikáním. První zelená síť Vodafone napájená z obnovitelných zdrojů energie, bezplatná inzerce neziskových organizací na našich dobíjecích kupónech nebo fakt, že jsme se jako první velký inzerent rozhodli podpořit bezpečnost na silnicích stažením veškeré naší inzerce z okolí rychlostních silnic a dálnic, to zcela jistě dokazují a respondenti to právem oceňují.“

Občané si uvědomují důležitost společenské odpovědnosti firem a oceňují ji. V populaci se meziročně se zvýšilo procento těch (z 63 % na 75 %), pro které je při nákupu produktů i služeb důležité, zda je firma společensky odpovědná či nikoliv a pro 86 % zaměstnaných lidí je důležité, aby byl společensky odpovědný jejich zaměstnavatel. Odpovědné chování firem je více důležité pro ženy a pro mladší populaci (18-34 let).

Mezi nejdůležitější oblasti CSR, na které by se měly velké firmy nejvíce zaměřovat patří, podobně jako v roce 2010, zejména environmentální a sociální témata a pravdivá komunikace k zákazníkům. Ta je považována za jednu z nejdůležitějších u firem ze všech sledovaných sektorů (finance, telekomunikace, energetika, FMCG).

Téměř 60% populace je možné označit dle jejich chování a osobního postoje k tématům společenské odpovědnosti za angažované, zbývající za pasivní a jejich počet se v populaci proti r.2010 snížil o 6% bodů. Lze tedy říci, že lidé začali být více aktivní. Na základě individuálního chování občanů v oblasti dárcovství, vztahu k životnímu prostředí a postojů k tématům CSR byly vytvořeny 4 segmenty populace – solidární 32 %, dárci 17%, opinion leaders 10%, pasivní 41%.

Podle názorů expertů jsou pro zvýšení pozitivního vnímání společenské odpovědnosti nejpřesvědčivější činy, konkrétní aktivity a reálné výsledky a doporučují pro zlepšení vnímání společenské odpovědnosti o nich více informovat.

Konkrétní způsoby hodnocení CSR Research 2011 ukázaly, že veřejnost si váží aktivit odpovědných firem. Tomáš Macků – Research & Communication Director Ipsos ČR,SR k tomu dodává: „Je povzbudivé, že pro stále více společností přestává být společenská odpovědnost pouhou proklamací nebo normou stylu „měli bychom takoví být“, a stává se určitou hodnotou „chceme takoví být“. A společnost to vnímá a oceňuje. Vnímání společenské odpovědnosti firem spoluvytváří příznivý názor, důvěru a je významným pilířem reputace firmy.“

Další ročník projektu proběhne opět v posledních měsících r. 2012.

– red –

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!