Ano je to tak, uchopte příležitost a přijďte se podívat ve dnech 20. – 22. března do Průmyslového paláce v Praze-Holešovicích. Bude se zde konat již 19. ročník veletrhu Reklama-Polygraf, který Vám nabídne možnost seznámit se s tím, jaké jsou současné produkty a řešení, zajímavosti a aktuální směry v oboru. I letos to budou opět tři dny plné novinek a trendů. Odborným garantem veletrhu je jak Sdružení dodavatelů pro signmakig, tak řada dalších profesních asociací. Součástí letošního ročníku, který je velmi dobře komerčně obsazen, je také bohatý doprovodný program, který bude probíhat ve třech auditoriích a šesti odborných sekcích.
Světelná reklama
Projekt s prezentačním místem Sign Invent!on ukáže trendy ve vizuální komunikaci, včetně vzdělávání a podpory pro podnikání v reklamě. LED Arena, připravená opět ve spolupráci se společností Dencop, bude průvodcem po světě LED: představí mj. srovnání s jinými světelnými technologiemi, poradí v užití, úspory energií a specifika této technologie, bude se zde rovněž předvádět a měřit prakticky. Podobně, ovšem na „klasickou“ neonovou technologii bude zaměřena Neon Arena.
Inspirace tiskem
Společná expozice Svazu polygrafických podnikatelů, Společnosti tisku, Světa tisku, Print Media Academy Heidelberg, Asociace českého papírenského průmyslu, Svazu výrobců vlnité lepenky a Svazu velkoobchodu papírem ponese název Inspirace tiskem.
V bloku „Nové trendy v polygrafii“ shrne Zápotocký z příbramského X-printu, co přinesl uplynulý rok, zejména novinky v digitálním tisku knih a reklamy. Zazní zde také bliží informace o nové digitální rotačce v CPI Books v Pohořelicích, o individualizaci výrobků a nabídky digitálních tisků v reklamě, využití digitálního tisku při vydávání odborných publikací, představeno bude vydání Almanachu povídek Akademie Josefa Škvoreckého s individualizovanou obálkou, kritzováno bude pokulhávání evropských tiskáren v „polygrafických vychytávkách“ (tedy přidané hodnotě knih) oproti nabídce čínských a indických tiskáren.
Konference „Ostře sledovaná data“, v podtitulu označovaná jako „malé Printforum“ (Printforum je největší českou polygrafickou konferencí, nyní s dvouletým intervalem, která bude v příštím roce), proběhne 22. března od 10.30. Nese motto „Proč oknem vyhazujeme peníze, když nám dveřmi vstupují chybná data“ a bude se pod garancí Svazu polygrafických podnikatelů a Společnosti tisku i za účasti zahraničních řečníků věnovat zejména práci s formátem PDF: tvorbě, přejímce a zpracování tiskových dat v tomto formátu pro správné vytištění tiskové zakázky.
Seminář mezinárodní sítotiskové federace FESPA představí pod garancí Sítotiskového svazu ČR za účasti evropského sítotiskového „gurua“ Michela Cazy trendy v sítotisku i digitálním tisku, zejména pak v potisku textilu, a různé sítotikové efekty včetně jejich ukázek ve výjimečné publikaci Sensations.
Interaktivní expozice „Vazba knih rychle a jednoduše – Moje kniha“ představí technologie poloprofesionální výroby a zejména vazby knih. Podobně jako loni se zde budou vyrábět personalizované publikace.
Obaly v nomenklatuře posílily
Zásadní novinkou letošního ročníku je posílení role obalů, jak o tom svědčí i změna podtitulu akce na „veletrh médií, reklamy, polygrafie a obalů“. Za zvláštní zmínku stojí personalizovaná výroba obalů přímo na veletrhu, projekt Můj obal společností Model Obaly a Océ. Model Obaly, jeden z hlavních výrobců lepenkových obalů v ČR, na svém stánku samozřejmě vystaví i zajímavé aplikace z praxe. Zejména zde ale budou v „kreativním studiu“ grafikové a obaloví konstruktéři vytvářet (i na přání návštěvníků) návrhy lepenkových obalů včetně jejich personalizace a v datech je posílat on-line do rozlehlého 140m2 stánku Océ a její mateřské společnosti Canon v levém křídle výstaviště. Zde budou kromě jiných zařízení instalovány také UV inkjetová tiskárna Océ Arizona 550 XT a norský řezací stůl Kongsberg XP 44, které budou zmíněné obaly zhotovovat, vzorky – personalizované i jejich jmény – si následně mohou návštěvníci odnést. Postup výroby obalů z dat zde bude současně promítán na velkoplošné plátno a instruktážně komentován.
Na místě proběhne i půldenní seminář pod názvem Obal prodal, pod záštitou obalového designéra Jana Činčery. Uvidíte zde ukázky dobrých a špatných obalů, představeny budou trendy v obalových materiálech s ohledem na recyklační legislativu, poměr ceny výrobku a obalu, jeho funkční a estetická funkce a obal jako součást marketingové strategie.
Diskusní panely o e-knihách, webu, marketingu i CI
Programového bloku „Rok s e-books, rok distribuce“ se za účasti představitelů několika z nejvýznamnějších českých nakladatelství bude zabývat otázkou, zda a jaké e-knihy se vyplatí vydávat, domácími a zahraničními trendy, otázkou, zda nahradí e-knihy učebnice, dalším vývojem papírových knih (tedy zda budou jen pro „fajnšmekry“, případně tištěny digitálně na požádání „on-demand“), elektronickými čtečkami či pokračováním projektu Googlebooks.
Panel „Web a sociální sítě – Zatahování sítí“ se pod garancí Evy Illesové bude věnovat netradičním formám webového marketingu, jejich pozitivním i negativním příkladům, tvorbě efektivních webových stránek, sociálním sítím (specielně pak tvorbě profilů na Facebooku), „stopování“ autora v jeho elektronické stopě, vyhodnocování účinnosti webové prezentace v Google Analytics a dalších systémech.
Panel „Marketingová komunikace přemáhá recesi“ bude pod garancí České marketingové společnosti (ČMS) zkoumat, co stojí v cestě plnému využití marketingu ve firmách, „poučení z krizového vývoje“ na konferenci ČMS, možnosti vydělat na krizi a otázku, které značky v ní obstojí. Účastníky panelu budou Gustav Tomek, Jiří Mikeš a Bohuslav Bohuněk, moderovat jej bude prezidentka ČMS Jitka Vysekalová. Ta se rovněž jako jedna z autorského týmu publikace Psychologie reklamy zúčastní spolu s Růženou Komárkovou, Janem Herzmannem a Ondřejem Herinkem křtu jejího 4. vydání.
Diskusního panelu nad výsledky dalšího ročníku výzkumu Postoje české veřejnosti k reklamě se pod garancí ČMS zúčastní Jitka Vysekalová, Olga Kopecká a Jan Herzmann, řešit se bude mj. závislost důvěryhodnosti reklamy na médiu, vědomé a nevědomé ovlivňování reklamou při nákupu podle typu výrobku, či product placement.
Diskusní panel Corporate Identity Česka – nekonečný příběh bude pod garancí ČMS věnován očekávanému státnímu rebrandingu. Moderovat jej bude Jiří Mikeš a jeho účastníky budou Jitka Vysekalová, Marek Mráz, Ladislav Kopecký a Jan Herzmann. Mluvit budou například o problematických dvou posledních desetiletích v CI Česka či o roli Czech Tourismu v něm.
Soutěže a další program
Opět zde proběhne vyhlášení a vystavení vítězných i dalších účastnických prací soutěží Duhový paprsek (signmaking), Hvězda 3D reklamy (reklamní předměty), Český direkt (direct marketing) a Kalendář roku, vyhlášeny budou také podmínky dalšího ročníku soutěže Marketér roku a ve VIP salónku v Pravém křídle Průmyslového paláce zasedne hodnotitelská komise této soutěže pod vedením prof. Gustava Tomka.
Sekce Event, tedy organizování originálních, zábavných a adrenalinových reklamních akcí na klíč, bude zaměřena na event agentury, kongresová centra, hotely a další poskytovatele těchto služeb. Součástí doprovodného programu bude i seminář o soutěži POPAI Student Award, pořádaný 22. března oborové sdružení in-store marketingu POPAI CE, které je již tradičně jedním z garantů odborného programu veletrhu. Chybět nebude ani Kulatý stůl Rádia Česko, proběhne i panel Noviny a časopisy aneb Opět o formě a obsahu.
Podrobnější informace o letošním ročníku veletrhu Reklama/Polygraf naleznete na jeho webových stránkách www.reklama-fair.cz.
Miroslav Dočkal