Scent marketing je spíše názvem menšího podoboru marketingu, který sám o sobě nemá zásadní dopad na nákupní rozhodnutí zákazníka. Je však žádaným doplňkem k vizuálním a zvukovým podnětům.
Důvodem, proč využít čichových podnětů v kombinaci s oslovením dalších smyslů je jednoduchá: Čím více smyslů zákazníka pozitivně oslovíme, tím zvyšujeme efektivitu propagačního sdělení.
Vůně vyvolávají vzpomínky, případně vyvolávají obecně uznávané předpoklady – evokují spojení s určitým předmětem, činností, vlastnostmi předmětů, prostředím a podobně.
Příklady využití v praxi:
- Voňavé tiskoviny – personalizované dopisy (psané pro konkrétní osobu), vkládané tiskoviny k časopisům.
- Voňavé reklamní předměty – vůně do automobilu, vonné esence…
- Voňavé obaly, nebo konkrétní vůně zboží.
- Vůně na prodejní ploše – Často zmiňovaným příkladem je prodejní místnost cestovní kanceláře nabízející pobyty u moře, kdy vůně dokresluje, tedy útočí spolu s plakátem moře na stěně, předměty jako mušle, korály (oslovení zraku) a šumem moře linoucím se z reproduktorů (oslovení sluchu) na tři smyly zákazníka najednou.
Důležité je, aby vůně byla jednoduše přiřaditelná k propagujícímu a nabízejícímu se druhu zboží, služby a zároveň evokovala pozitivní prožitky. Ale pozor! Intenzita vůně nesmí překročit určitou hranici příjemnosti. Po překročení se téměř jakákoli vůně stává obtěžující.
V současnosti je možné použít široký sortiment navoněných obalů, tiskovin a předmětů. Také se rozšířila nabídka kvalitních zařízení pro rozprašování vůní.
Že volba vůně není jednoduchá, prokazuje i následující obrázek rozdělení vůní vína:
Zdroj: Dmarketing.cz