Effectix.com, poskytovatel efektivních řešení na internetu, zveřejnil dokument obsahující poslední změny ve vyhledávání nejrozšířenějšího fulltextu Google.com. Mezi nejvýznamnější změny jeho vyhledávacího algoritmu patří zkoumání rozložení stránky (tzv. layout). Tolik obávaná penalizace začíná mířit např. na weby s větším množstvím reklam a komerčního obsahu. Změna algoritmu je již aktivní.
Mezi pravidla tvorby dobrého výkonnostního online marketingu patří i sledování změn ve vyhledávací algoritmické rovnici vyhledavačů s nejvyšším podílem na trhu. Drobných změn jsou zpravidla desítky měsíčně, zásadních pak několik do roka. Aktuální změnou, která patří mezi ty důležitější, je zohlednění layoutu stránek v algoritmu vyhledávání Google.com.
Pokud jsou reklamy, bannery a další komerční obsah nad přehybem layoutu v nepřiměřeném množství, může být web penalizován a ve výsledcích vyhledávání být poměrně zásadně znevýhodněn. Samozřejmě oproti stránkám, jež mají nad přehybem více „kvalitního“, resp. nekomerčního obsahu.
„Dochází k nám mnoho stížností od uživatelů, kteří přišli na web přes vyhledávání Googlu a měli problém na stránce najít relevantní a aktuální obsah, tudíž tak nebyli ve výsledku spokojeni. Uživatelé chtějí vidět hlavní obsah ihned a nepřejí si neustále kvůli reklamám scrollovat stránkou dolů. Stránky, jež nemají hlavní obsah či hlavní sdělení nad přehybem, mohou být zasaženy touto změnou,“ píše Google ohledně novinky v algoritmu na svém blogu.
Google rovněž vydal speciální online nástroj na adrese browsersize.googlelabs.com, který pomáhá majitelům webů zjistit, zda se jich změna týká.
Úvodní strana Aktualne.cz dle Browsersize.googlabs.com (jak její rozložení prvků vnímá Google bot)
Kdo a jak moc je novou změnou ovlivněn?
Google uvedl, že se změna týká jednoho vyhledávání z každých sto. Je třeba zmínit, že změna algoritmu je již aktivní. Pokud se majitel webu domnívá, že má jeho layout příliš reklam nad přehybem či už ví, že je penalizován a znevýhodněni ve vyhledávání, bude třeba tyto reklamy odstranit. Tedy redesignovat rozložení prvků na stránce tak, aby hlavní sdělení bylo tzv. co nejvíc na očích a čekat, než Google jeho web znovu zaindexuje. Jak se píše dále v dokumentu Effectix.com, může to trvat i několik týdnů.
„Z mého pohledu příliš nevěřím, že by tato změna byla tak radikální, jak Google píše. Pozitivní ovšem je, že je zde vidět další posun k vylepšení algoritmu ve smyslu: co chce uživatel, to Google najde. Tedy snaha co nejvíce nabízet uživateli kvalitní obsah na zadanou frázi, klíčové slovo,“ komentuje změny Martin Vinš, hlavní SEO analytik společnosti Effectix.com.
Google si sám může uškodit
Na druhou stranu je zde systém Google Adsense, jenž je podstatným tahounem pro AdWords a tedy i pro výdělek Googlu. Pokud si majitelé webů odstraní nebo upozadí své Adsense bloky, pro Google by to znamenalo nepřímé ovlivnění finančních výsledků AdWords, což jistě není ani pro giganta typu Google žádoucí, upozorňuje na závěr ve svém dokumentu Effectix.com.
Článek je doplněn o vyjádření společnosti Google:
„Zmíněné vylepšení výsledků vyhledávání na základě zpětné vazby od uživatelů jsme veřejně oznámili již v lednu, tudíž není novinkou. Změna ovlivní méně než 1% vyhledávání globálně, ale ještě důležitější je, že jde o ochranu uživatelů před irelevantním obsahem. Například může jít o weby, které originální obsah nemají, pouze jej agregují a pomocí online reklamy následně monetizují. Zároveň majitelé webových stránek a webmasteři mají k dispozici všechny důležité informace a nástroje, jak si se změnou poradit. Místo analyzování algoritmu se stačí zaměřit na to, aby webová stránka měla kvalitní originální obsah, o který uživatelé stojí.“
-red-