Marketing

Získání nového zákazníka stojí pětkrát až dvanáctkrát více než obsluha stávajícího klienta

Kdyby se banky působící na českém trhu měly přestěhovat do Velké Británie, potýkaly by se patrně s obrovskými problémy, pokud by nezměnily obchodní strategii. Zatímco klientela v České republice zůstává věrna své bance navzdory rostoucím cenám služeb, loajalita bankovních klientů ve Velké Británii neustále klesá. Zákazníci se intenzivně pídí po nejlepších cenách a často mění poskytovatele finančních služeb.

Nová zpráva vypracovaná poradenskou společností KPMG například konstatuje, že v rámci tohoto trendu se zkracuje průměrná doba hypotéky. Jelikož spotřebitelé jsou stále více znepokojeni stavem ekonomiky a trhu s bydlením i úrovní vlastního zadlužení, upozorňuje KPMG na to, že banky zaměřené na drobnou klientelu se budou muset smířit s masivnějším pohybem zákazníků, což jim zkomplikuje zachování rostoucího trendu ziskovosti z minulých let. Bankám se možná zvýší poměr mezi náklady a příjmy a budou si muset dávat pozor na narůstající rezervy na nedobytné půjčky.

V rámci průzkumu společnosti KPMG u institucí poskytujících půjčky a úvěry, poskytovatelů kreditních karet a subjektů zaměřených na drobnou klientelu bylo zjištěno, že průměrná délka hypotéky klesla z původních přibližně sedmi na pět let. V porovnání s Českou republikou, kde se průměrná délka hypotéky pohybuje mezi 15 a 20 lety, vypadají hypotéky ve Velké Británii velmi krátké, obzvláště pokud nic nenasvědčuje tomu, že by si Češi chtěli během trvání hypotéky sjednat s jinou bankou lepší podmínky. Průzkum také prokázal, že průměrná doba používání kreditní karty se pohybuje mezi dvěma a pěti lety. Zvýšená snaha zákazníků najít ústav s nejvýhodnějšími sazbami bude pro banky znamenat vyšší náklady. Podle odhadu poskytovatelů půjček stojí získání a zavedení nového zákazníka pětkrát až dvanáctkrát více než obsluha stávajícího klienta.

“Hypotéky se mění a rychlost změn se neustále zvyšuje. Původní koncepce dlouhodobého finančního závazku se za stálého zkracování mění spíše na osobní půjčku či kreditní kartu. Nová generace mladých, ve finančním světě zběhlých zájemců o koupě považuje hypotéku za taktickou investici, ne za celoživotní závazek. Stejně jako na trhu kreditních karet, i půjčovatelé musí brát tuto skutečnost plně v úvahu při stanovení cen, marketingu i poskytování servisu ke svým produktům, pokud se chtějí udržet na předních pozicích,” prohlásil Simon Walker, partner pro zajišťování finančních služeb v KPMG. “Makléři jsou čím dál tím aktivnější a po telefonu přesvědčují zákazníky ke změně poskytovatele hypotéky – je třeba, aby i banky byly aktivnější.”

V rámci jiného průzkumu (1) KPMG se zjistilo, že 87 % spotřebitelů nepředpokládá, že by se jim v roce 2003 vedlo lépe a více než polovina projevila obavy ohledně výše zadlužení. To pravděpodobně povede k vyššímu počtu změn poskytovatelů hypotéčních úvěrů s cílem získat výhodnější sazby a nové nastavení tranše, obzvláště pak tehdy, pokud klesnou ceny nemovitostí a sníží se důvěra zákazníků. Banky budou muset tvrdě zapracovat na získávání nových obchodních případů, aby vyrovnaly ztráty, prohlašuje KPMG. Dále budou banky muset zachovávat obezřetnost při vytváření rezerv na nedobytné dluhy drobné klientely.

Z hlavních závěrů nedávno ukončeného průzkumu (2) KPMG u zákazníků uvádíme:

  • Pouze 16 % dlužníků tvrdí, že si hodlají ponechat hypotéční úvěr u stávajícího poskytovatele, pokud se přestěhují
  • 70 % respondentů prohlásilo, že by zvážili opětovné uzavření hypotéčního úvěru u jiného poskytovatele, aniž by se přestěhovali
  • Pouze 6 % se zmínilo o tom, že pocit věrnosti nebo viny by jim mohl zabránit v opětovném uzavření hypotéčního úvěru u jiného poskytovatele.
  • Věrnostní karty pro drobnou klientelu – 46 % respondentů prohlásilo, že nakupují tam, kde to je nejpříhodnější, pouze 2 % se zmínila o tom, že zachovávají věrnost poskytovateli karty. 29 % respondentů dává před věrnostní kartou přednost nižším cenám.

Simon Walker na závěr prohlásil: “Konkurence na trhu žene sazby stále níž a i marže jsou velmi nízké. Důležitější než kdykoli dříve je teď udržet si stávající zákazníky. Banky musí tvrdě zapracovat na metodách podpory zákaznické loajality. Dále bude třeba udržet zajímavé ceny a najít způsob, jak se dlouhodobě odlišit od svých konkurentů. Toto a náklady nutné na získání nových klientů znamenají, že v příštích letech bude velice obtížné dosáhnout dobrých výnosů. Tento problém bude stále častějším bodem diskusí v zasedacích místnostech správních rad.”

“Je jasné, že Česká republika projde stejným vývojem, jedinou otázkou zůstává kdy. V oblasti hypotéčních úvěrů již existuje dost silná konkurence v úrokových sazbách, ale v oblasti dalších bankovních produktů zaměřených na drobnou klientelu zatím žádný spouštěcí mechanismus neexistuje. Jelikož je to medializované téma, lidé zvažují, jak si uspořádají finanční záležitosti. Pokud některý z hlavních aktérů finančního trhu vyrazí proti proudu, může mnoho získat,” prohlašuje Pavel Závitkovský, partner KPMG Česká republika.

(1)
Průzkum pro KPMG byl prováděl YouGov mezi 1450 dospělými osobami v prosinci 2002. Výsledky byly statisticky zváženy, aby poskytly reprezentativní hodnoty pro obyvatele Velké Británie nad 18 let věku.

(2)
Průzkum pro KPMG prováděl YouGov mezi 2451 dospělými osobami v říjnu 2002. Výsledky byly statisticky zváženy, aby poskytly reprezentativní hodnoty pro obyvatele Velké Británie nad 18 let věku.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!