Marketing

Volba výrobku roku 2003

Dne 13.2.2003 se konal galavečer při příležitosti vyhlášení Výrobku roku 2003. Již třetí ročník projektu „Zvolen výrobkem roku spotřebiteli“ stejně jako v předchozích letech uskutečnila společnost GfK Praha ve spolupráci se společností ATOZ Event.

Tento marketingový program monitoruje nové a inovované výrobky z oblasti potravinářského a spotřebního zboží. Projekt je realizován na panelu domácností, který je složen z 2 000 reprezentativně vybraných českých a moravských domácností.

Metodologie marketingového programu zůstala stejná, domácnosti obdržely barevný katalog obsahující fotografie soutěžních výrobků rozdělených do jednotlivých kategorií. V každé domácnosti mohli hlasovat až 4 členové starší 14 let, pouze u kategorií vína a kondomy byla tato věková hranice posunuta na 18 let. Tyto dvě zmíněné kategorie se, spolu s několika dalšími, objevily v letošním ročníku jako nové.

Vítězné výrobky roku 2003

č. kat. název kat. laureát Výrobce
1 SLANÉ SNACKY / CHIPSY Tradiční české brambůrky Bohemia – jarní cibulka Intersnack, a. s.
2 ZMRZLINY Cortina pistáciová Scholler
3 MRAŽENÉ VÝROBKY Z BRAMBOR 1 2 3 hranolky McCainn Foods
4 HOTOVÁ / INSTANTNÍ JÍDLA Bistro Vitana, a. s.
5 PŘÍRODNÍ BALENÉ VODY Poděbradka přírodní Poděbradka, spol. s r.o.
6 OCHUCENÉ BALENÉ VODY Dobrá voda light citron a grep HBSW, a. s. Dobrá voda
7 DŽUSY A OVOCNÉ NÁPOJE Pfanner – červený pomeranč Pfanner, spol. s r.o.
8 LEDOVÉ NÁPOJE Ledová káva Kapucín Accom, spol. s r.o.
9 VÍNA Odrůdová vína „motýli“ – víno Mikulov Bohemia Sekt, a. s.
10 PÉČE O VLASY Šampony Dermacol Alphaduct, a. s.
11 KOUPELOVÉ PŘÍPRAVKY Radox solutions Balírny Douwe Egberts, a. s.
12 ZUBNÍ KARTÁČKY Aquafresh Max active GlaxoSmithKline, spol. s r.o.
13 ZUBNÍ PASTY Odol Setuza, a. s.
14 DÁMSKÁ HYGIENA Libresse Classic SCA Hygiene Products, spol. s r.o.
15 TOALETNÍ PAPÍR Harmony Prima plus SHP Harmanec, a. s.
16 DĚTSKÉ PLENY Huggies Freedom Kimberly Clark, a. s.
17 ČISTÍCÍ / ÚKLIDOVÉ PROSTŘEDKY Real Creme Zenit, spol. s r.o.
18 KONDOMY Pepino – jahoda a banánOlza Trading, spol. s r.o.

Ze 2 000 rozeslaných dotazníků se včas a v pořádku vrátilo 1 816, což představuje vysokou 90,8% návratnost. Celkem došlo 3 939 správných a platných odpovědí. Vedle jednotlivých výrobků, hodnotili spotřebitelé také kritéria, která jsou pro ně důležitá při volbě nových výrobků.

Téměř absolutní souhlas s důležitostí kvality a provedení nového výrobku vyjádřilo 70,8 % dotazovaných. Jako jedno z nejdůležitějších kritérií hodnotili respondenti také cenu, téměř 63 % dotázaných jí přiřadilo čtyř nebo pětibodové hodnocení, tedy dvě nejvyšší možné volby.

Praktičnost obdržela nejvyšší známku hodnocení v 58, 9 % případů.

V otázce technologické inovace výrobku se názory respondentů mírně rozcházejí. Celkově však lze konstatovat, že tento aspekt má zatím pro respondenty spíše nižší důležitost ve srovnání s ostatními hledisky. Známkami 4 a 5 ji hodnotilo 34,3 % respondentů, neutrální názor (známka 3) mělo 26,5 % dotazovaných a jako méně důležitou ji ohodnotilo 36 % dotazovaných.

Stejně jako v loňském ročníku se spotřebitelé vyjádřili kladně k výroku, že „nové výrobky se přeci jen liší od existujících“ (téměř 74 %), což dokazuje, že spotřebitelé stále výrazně vnímají novinky na trhu a dokáží ocenit jejich přednosti a kvalitu.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!