Dne 13.2.2003 se konal galavečer při příležitosti vyhlášení Výrobku roku 2003. Již třetí ročník projektu „Zvolen výrobkem roku spotřebiteli“ stejně jako v předchozích letech uskutečnila společnost GfK Praha ve spolupráci se společností ATOZ Event.
Tento marketingový program monitoruje nové a inovované výrobky z oblasti potravinářského a spotřebního zboží. Projekt je realizován na panelu domácností, který je složen z 2 000 reprezentativně vybraných českých a moravských domácností.
Metodologie marketingového programu zůstala stejná, domácnosti obdržely barevný katalog obsahující fotografie soutěžních výrobků rozdělených do jednotlivých kategorií. V každé domácnosti mohli hlasovat až 4 členové starší 14 let, pouze u kategorií vína a kondomy byla tato věková hranice posunuta na 18 let. Tyto dvě zmíněné kategorie se, spolu s několika dalšími, objevily v letošním ročníku jako nové.
Vítězné výrobky roku 2003
č. kat. | název kat. | laureát | Výrobce |
1 | SLANÉ SNACKY / CHIPSY | Tradiční české brambůrky Bohemia – jarní cibulka | Intersnack, a. s. |
2 | ZMRZLINY | Cortina pistáciová | Scholler |
3 | MRAŽENÉ VÝROBKY Z BRAMBOR | 1 2 3 hranolky | McCainn Foods |
4 | HOTOVÁ / INSTANTNÍ JÍDLA | Bistro | Vitana, a. s. |
5 | PŘÍRODNÍ BALENÉ VODY | Poděbradka přírodní | Poděbradka, spol. s r.o. |
6 | OCHUCENÉ BALENÉ VODY | Dobrá voda light citron a grep | HBSW, a. s. Dobrá voda |
7 | DŽUSY A OVOCNÉ NÁPOJE | Pfanner – červený pomeranč | Pfanner, spol. s r.o. |
8 | LEDOVÉ NÁPOJE | Ledová káva Kapucín | Accom, spol. s r.o. |
9 | VÍNA | Odrůdová vína „motýli“ – víno Mikulov | Bohemia Sekt, a. s. |
10 | PÉČE O VLASY | Šampony Dermacol | Alphaduct, a. s. |
11 | KOUPELOVÉ PŘÍPRAVKY | Radox solutions | Balírny Douwe Egberts, a. s. |
12 | ZUBNÍ KARTÁČKY | Aquafresh Max active | GlaxoSmithKline, spol. s r.o. |
13 | ZUBNÍ PASTY | Odol | Setuza, a. s. |
14 | DÁMSKÁ HYGIENA | Libresse Classic | SCA Hygiene Products, spol. s r.o. |
15 | TOALETNÍ PAPÍR | Harmony Prima plus | SHP Harmanec, a. s. |
16 | DĚTSKÉ PLENY | Huggies Freedom | Kimberly Clark, a. s. |
17 | ČISTÍCÍ / ÚKLIDOVÉ PROSTŘEDKY | Real Creme | Zenit, spol. s r.o. |
18 | KONDOMY | Pepino – jahoda a banánOlza | Trading, spol. s r.o. |
Ze 2 000 rozeslaných dotazníků se včas a v pořádku vrátilo 1 816, což představuje vysokou 90,8% návratnost. Celkem došlo 3 939 správných a platných odpovědí. Vedle jednotlivých výrobků, hodnotili spotřebitelé také kritéria, která jsou pro ně důležitá při volbě nových výrobků.
Téměř absolutní souhlas s důležitostí kvality a provedení nového výrobku vyjádřilo 70,8 % dotazovaných. Jako jedno z nejdůležitějších kritérií hodnotili respondenti také cenu, téměř 63 % dotázaných jí přiřadilo čtyř nebo pětibodové hodnocení, tedy dvě nejvyšší možné volby.
Praktičnost obdržela nejvyšší známku hodnocení v 58, 9 % případů.
V otázce technologické inovace výrobku se názory respondentů mírně rozcházejí. Celkově však lze konstatovat, že tento aspekt má zatím pro respondenty spíše nižší důležitost ve srovnání s ostatními hledisky. Známkami 4 a 5 ji hodnotilo 34,3 % respondentů, neutrální názor (známka 3) mělo 26,5 % dotazovaných a jako méně důležitou ji ohodnotilo 36 % dotazovaných.
Stejně jako v loňském ročníku se spotřebitelé vyjádřili kladně k výroku, že „nové výrobky se přeci jen liší od existujících“ (téměř 74 %), což dokazuje, že spotřebitelé stále výrazně vnímají novinky na trhu a dokáží ocenit jejich přednosti a kvalitu.