Výběr názvu webových stránek (domény) je jedna z nejdůležitějších záležitostí, při tvorbě webu a podle toho jak se rozhodnete a jakou doménu zvolíte se budete v budoucnu buď potýkat s problémy anebo budete mít dostatek návštěvníků vašeho webu.
Lidé mají často problém s pamětí a tím pádem při volbě domény platí pravidlo: čím jednodušší a zapamatovatelnější bude vybraná doména, tím více lidí si ji zapamatuje z doslechu nebo při čtení. Nejde přitom jen o samotný název, ale také volbu koncovky (cz, com, info, eu apod.). Tyto koncovky se nazývají doménami první úrovně a můžete si je volit prakticky libovolně.
Doménou druhé úrovně je samotný název stránek (např. www.seznam.cz; www.webstep.net; www.sklisen.com apod.). Takovouto doménu si můžete zaregistrovat u akreditovaných registrátorů domén. Stejný název pak nemůže mít zaregistrovaný nikdo jiný, každá doména je unikátní a to znamená, že nemůže existovat další doména, která by byla úplně stejná.
Když už víme co to je vlastně doména, stojí před námi otázka jakou doménu si zvolit a jestli to jak se rozhodneme, nějak ovlivní v budoucnu provoz webové prezentace. Je totiž mnoho faktorů, na které se musí při výběru domény přihlížet. V první řadě bychom si měli zhruba rozmyslet, jakého tematického okruhu se bude naše webová prezentace týkat. Poté souhrnně tento okruh informací pojmenovat jedním slovem či slovním spojením, nejlépe co nejkratším. Toto slovo či slovní spojení by mělo být lehce zapamatovatelné a navíc alespoň trochu vyhledávané lidmi pomocí internetových vyhledávačů, aby mělo také nějaký efekt na SEO (viz dále). Pokud tedy prodáváme krmivo pro psy, je možná doména www.krmivopropsy.cz apod.
Pokud se jedná o firemní webovou prezentaci nebo stránky o nějakém konkrétním produktu, doporučuje se jako doménu zvolit název společnosti, které se stránky týkají anebo v případě produktu jeho název (www.zehlicky.cz). Většinou totiž běžný uživatel internetu, který se o Vaší firmě či nějakém produktu dozví, nejprve zkusí zadat název do adresného řádku internetového prohlížeče, a až poté pokud nic nenalezne, hledá přes vyhledávač. tam už ovšem hrozí, že pokud nebudete mít správně optimalizovánu vaši prezentaci pro vyhledávače (SEO), uvidí zákazník vaši konkurenci konkurence a nakoupí u ní.
Jak pojmenujete vaše webové stránky vy?
Ing. Richard Kafoněk
specialista na internetový marketing
MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ