Čeští spotřebitelé utratí každoročně za elektrospotřebiče téměř 30 mld. Kč. Jak ukázal rozsáhlý výzkum „ELEKTRO 2001“ realizovaný společnostmi GfK Praha a INCOMA, více než z jedné třetiny se na tomto úhrnném obratu podílí desítka největších obchodních řetězců nabízejících tento sortiment. Přes celkový mírný růst trhu došlo k poklesu počtu prodejen specializovaných na elektrospotřebiče.
Je to důsledek silné expanze širokosortimentních řetězců, zejména hypermarketů, které uvedlo jako své hlavní nákupní místo již 24 % českých domácností, zejména mladších věkových kategorií. Podíl počtu elektrospecialistů na celkové distribuční síti elektro v České republice zaznamenal mírný pokles na 60 % , naopak rostoucím distribučním kanálem jsou kuchyňská studia a prodejny nábytku, kde se prodávají zejména vestavné elektrospotřebiče.
Stále významnější úlohu v distribuci elektrospotřebičů a spotřební elektroniky hrají nadnárodní skupiny, ať již se jedná o prodejny s širokosortimentní nabídkou (Makro, Hypernova, Carrefour, Tesco, Globus) či o specializované elektrořetězce. Do nejvýznamnějších sítí elektrospecialistů vstupují silné mezinárodní subjekty, např. Kingfisher ovládající firmu Datart či Dixons stojící prostřednictvím firmy Kotsovolos za sítí prodejen Electrocity Na trhu působí i další významná mezinárodní nákupní sdružení jako např. Euronics/ HP Tronic či K+B Expert. Počítá se i se vstupem dalších zahraničních investorů na český trh.
V rámci reprezentativního spotřebitelského šetření realizovaného v rámci projektu “ELEKTRO 2001” respondenti také jmenovali své jako hlavní nákupní místo. V případě bílé techniky a spotřební elektroniky byly nejčastěji zmiňovány prodejny Okay, v případě drobných spotřebičů Makro a fototechniky Prior. Za komunikační technikou zamířilo nejvíce lidí do firemních prodejen Eurotel. Klíčovými faktory ovlivňujícími nákupní rozhodnutí jsou zákazníky odborné kvality personálu, ceny a šíře sortimentní nabídky.
Pro obchodníky je nepochybně pozitivní zjištění, že 26 % českých domácností se ještě do konce roku chystá k nákupu elektrického spotřebiče. Největší zájem je o bílou techniku. Je zajímavé, že zatím pouze třetina z nich již má představu o konkrétní značce, zbytek se rozhodne až přímo v prodejně.