Marketing

Jak malé firmy získávají zákazníky

Většina malých firem zpočátku prodává své zboží a služby na základě doporučení. Málokomu to stačí na uživení, navíc se nevyhnete jevu, který se v angličtině výstižně označuje jako Feast or Famine. Zakázek je buď moc, nebo málo. Proto se drobní podnikatelé dříve či později začínají pídit po nějakých dalších nástrojích. Ty, které fungují, mají společné tři věci: cenovou dostupnost, cílenost a měřitelnost.

Uvedená kritéria obecně nejlépe splňuje internetový marketing, který řada malých firem používá jako dominantní, nebo dokonce jediný nástroj komunikace se zákazníky. Nejčastěji jde o vlastní webové stránky v kombinaci se zápisem do firemních či oborových katalogů a PPC reklamou.

Pro majitele e-shopů se stává v podstatě nezbytností inzerce v cenových srovnávačích. Obchodníci i poradenské profese začínají objevovat rovněž kouzlo videomarketingu nebo školení přes internet. Pomocí tzv. webinářů lze zákazníky seznámit s výhodami nové služby, nebo je naučit lépe využívat funkce produktu.

Blog jako cesta do médií

Osvědčenou strategií je také psaní profesního blogu, či prezentace na sociálních médiích. V českých podmínkách jde nejčastěji o stránku na Facebooku, mikroblogovací službu Twitter nebo profil na sociální síti LinkedIn.

Právě blogging a sociální sítě představují především pro nezávislé profesionály cestu k budování pozice experta, a tím i k Public Relations. Dobře vedeného profesního blogu si novináři dříve či později všimnou a autora začnou oslovovat s relevantními dotazy.

Ačkoli komunikace s novináři může být i pro malou firmu efektivním způsobem, jak dát vědět o své značce či produktu, malé firmy ji zatím zdaleka nevyužívají tak, jak by mohly. Namísto toho sázejí na tradičnější způsoby, jako jsou letáky či klasická tištěná inzerce. Kampaně pak až s odstupem hodnotí jako vyhozené peníze.

Cedule nebo guerilla?

Potenciál do budoucna skýtá malým firmám i guerilla marketing, totiž oslovení zákazníka nekonvenčním způsobem, který na první pohled neprozrazuje, že jde o reklamu. Nevyžaduje velké finanční prostředky, ale dobrý nápad a perfektní znalost zákazníka, což bývá často kamenem úrazu.

Z různých forem venkovní reklamy potřebám drobného podnikání nejlépe vyhovují ty, které navigují zákazníka do provozovny – vývěsní štíty, orientační systémy, směrovky, patice sloupů veřejného osvětlení, nebo reklamní stojany na chodníku. Smysl dává i polep auta, zejména obsahuje-li internetovou adresu a výstižný popis činnosti.

Konečně i prodej na doporučení, vnímaný málem jako protiklad marketingu, se dá s úspěchem marketingově využít. Ne nadarmo se říká, že spokojený zákazník je nejlepším obchodním zástupcem. Stačí zákazníky k doporučení aktivně motivovat, například formou dárků či provizního systému. Nejlepší výsledky marketing doporučení přináší, pokud z něj profitují všichni účastníci – provozovatel, stávající i nový zákazník.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!