Vánoční letáky obchodních řetězců, které jsou nejsledovanějšími v roce, obsahují letos hlavně hračky a elektroniku. Nákup hraček se vyplatil už v říjnu, kdy průměrná procentní sleva na tento sortiment činila více než 47 %, což je o 10 až 15 % více, než bylo obvyklé v minulých letech a kolik bývá zvykem měsíc před Vánocemi. U elektroniky se průměrná procentní sleva v těchto dnech pohybuje mezi 25 a 30 %. Zjistil to na základě vlastních statistik server AkčníCeny.cz, který sdružuje akční nabídky hypermarketů, supermarketů a obchodních řetězců.
Jednotlivé obchodní řetězce přicházejí se svými vánočními katalogy zpravidla již od druhé poloviny října. Premiantem je v tomto ohledu Tesco, které svou vánoční nabídku v akci představuje tradičně již v první polovině října. Ve vánočních katalozích převažují hračky, menší podíl má elektronika, následuje drogerie, domácí potřeby a sportovní vybavení nebo oblečení.
V předvánočním období byla letos zvláštností průměrná procetní slev výše u hraček, která dosáhla v říjnu až k 50 %, což je v porovnání s posledními dvěma lety nárůst o 10 až 15 %. U hraček se podstatně zvýšila také průměrná nominální sleva. V říjnu 2009 mohli v průměru lidé na jedné hračce z letáků ušetřit 135 korun, loni v říjnu 231 korun, letos v říjnu už dokonce 426 korun. S blížícími se Vánocemi ovšem výše slev u hraček klesá, což dokázal i letošní listopad s průměrnou slevou 27 %. U elektroniky je situace méně dramatická, přesto se její nákup v akci vyplatil také více letos říjnu a listopadu než loni ve stejné době, kdy byla procentní sleva nižší. Nejvyšší procentní slevy v kategorii elektronika se letos v říjnu vztahovaly na malé domácí spotřebiče (více než 30 %), nejnižší naopak na výpočetní techniku (do 23,5 %).
„Těsně před Vánocemi připravili obchodníci také velmi zajímavé slevy na potraviny, které se navíc týkají většího počtu výrobků než loni. Hlavní vlna slev ale vypukne jako obvykle až po svátcích,“ říká Ondřej Hloupý ze společnosti Retail Info, který se stará o web AkcniCeny.cz.
– red –