YouTube představuje žebříček deseti nejpopulárnějších reklam, které byly nejvíce sledovány českými uživateli. Mezi nimi zazářily reklamy mobilních operátorů T-Mobile a Vodafone a také Vyhledávače Google. I mezi těmito velikány se dokázala prosadit společnost Piklio s propagací své fotoknihy.
Čeští uživatelé YouTube mají zájem neotřelé a originální nápady. Tato kritéria může splňovat i relevantní a zajímavá reklama, kterou zhlédnou až do konce. Čeští uživatelé si na YouTube nejvíce oblíbili reklamy mobilních operátorů T-Mobile a Vodafone a také známé vyhledávací příběhy českého Googlu. Zasmáli se u vtipných scének Petra Čtvrtníčka při testování elektrických spotřebičů značky ETA a také nepříjemné situaci v obchodě, motivující k nákupu na Aukru.cz. Na pocitovou stránku zapůsobila společnost Piklio nabízející fotoknihy.
Žebříček 10 nejsledovanějších reklam na českém YouTube (leden – listopad 2011)
- T-Mobile – Volej zdarma ( http://www.youtube.com/watch?v=3psTcp1FWlI&feature=channel_video_title )
- Google – Ťapka ( http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=spLe-o7B7v8 )
- Google – Cyklovýlet ( http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7gn9Rwu9aM4 )
- T-Mobile – Bejt na síti je teď cool
- T-Mobile – Vzestup a pád Kuby Koháka
- Vodafone – Víkend patří keckám
- Vodafone – Jarda Instalatér
- ETA – Petr Čtvrtníček svléká asistentku
- Piklio – Fotokniha od Piklio
- Aukro.cz – Šprcky
Martina Kemrová, Senior manažer firemní komunikace společnosti T-Mobile, žebříček komentuje: „Těší nás, že jsme i letos obhájili prvenství a v žebříčku jsme navíc obsadili hned tři místa s našimi reklamními spoty. Jak je vidět, náš humor a nápady se českým uživatelům líbí,” a dodává: “Je to pro nás jasné znamení, že YouTube je jedním z důležitých nástrojů pro online komunikaci a budování povědomí o našich kampaních.“
„Cílem je, aby uživatele YouTube reklama neobtěžovala, ale naopak, aby pobavila je nebo jim přinesla novou zajímavou informaci,” říká Božena Řežábová, Manažerka YouTube & Display z českého Google, a dodává: “České společnosti v našem žebříčku dokazují, že uživatele dokáží oslovit, zaujmout a přirozeně motivovat k další aktivitě či komunikaci.“
YouTube se svými 48 hodinami nahraných videí během jedné minuty je tou nejlepší platformou pro cílení na vybrané skupiny potenciálních zákazníků. Podle průzkumu (Infratest, červenec 2010) je možné na YouTube zasáhnout až tři čtvrtiny českých uživatelů, třetinu dokonce na denní bázi. Vysokou odezvu na reklamy na YouTube potvrzuje zjištění, že až čtyři z deseti uživatelů navštíví webové stránky inzerenta poté, co vidí jeho reklamu na YouTube.
Reklamní formáty na YouTube
Domovská stránka (Homepage)
Vstupní brána na YouTube (homepage) má výrazný zásah, reklama zde je nakupována přes rezervační systém, vždy exkluzivně na 1 den. Nejpopulárnějším formátem je tzv. Masthead (v překl. titulní banner). Funguje velmi dobře pro rychlý zásah, budování povědomí a interaktivitu s uživateli. V rámci tohoto formátu je možné pracovat s videem, ale i s interaktivní hrou.
Stránka s výsledky vyhledávání (Search page)
YouTube je také velmi významný vyhledávač. Uživatelé hledají zábavu, ale také praktické informace a návody. Nejvyužívanější reklamou na stránkách hledání YouTube jsou sponzorovaná videa, která umožní propagovat inzerentu jeho video. Platí to ale až v momentě, kdy uživatel na reklamu klikne a začne se na video dívat.
Stránka zhlédnutí videa (Watch page)
Mezi nejpopulárnějšími formáty na stránce zhlédnutí videa patří pre-roll reklama. Jeden z nových typů pre-roll reklamy se nazývá true-view pre-roll. Jde o spot před videem na YouTube, kdy uživatel má možnost reklamu po pěti vteřinách přeskočit. Inzerent platí za reklamu pouze v případě, že ji uživatel zhlédne až do konce. Je to velký krok směrem k přívětivosti pro uživatele a efektivitě pro inzerenty. V současné době true-view reklamu využívá přes 30 firem z ČR.
Pravidla úspěšné reklamy pro firmy
- Vyprávějte příběh – nejlepší způsob, jak rozšířit to, co chcete říct, mezi širší publikum, je toto publikum zaujmout. Pokud přidáte příběh do svého sdělení, snáze pak upoutáte jejich pozornost.
- Zapojte veřejnost – nechte okolí, ať vám sdělí, co si myslí. Aktivujte komentáře na svém kanálu i u svých videí a zapojte uživatele do dialogu i na sítích jako je Facebook, Twitter nebo Google+.
- Buďte originální – vytvořte takový obsah, který má předpoklady být úspěšný v online světě. Buďte vtipní, použijte hudební video, přijďte s něčím, co tu ještě nebylo.
- Zviditelněte své video – zvažte i placenou inzerci. Pro začátek vám jsou k dispozici všechny reklamní formáty na YouTube.
- Jasně a stručně, ale výstižně – zvolte jasný a výstižný název, smysluplný popis a vhodná klíčová slova tak, aby vaše videa byla lehce dohledatelná.
- Přidejte interaktivitu – jedna z nejlepších věcí na webu je, že uživatel se nemusí jen pasivně koukat na obsah, ale může do něj vnést i něco svého, podílet se na jeho tvorbě a tím propojit technologie se svou kreativitou.
– red –