Internet

Internetová videoreklama na prudkém vzestupu

Dlouhá léta byla internetová videoreklama nezajímavým byznysem, zdechlou rybou, jak se v branži říká. V poslední době se ale začíná prudce vzmáhat a pro příští roky se jí předpovídá vůbec nejrychlejší růst ze všech forem internetové reklamy.

Videoreklama jako konkurence vyhledávání a bannerů

Zatímco všechny ostatní druhy reklamy porostou maximálně o deset procent meziročně, některé i méně, videoreklama poroste o více než 30 %. Jen na americkém trhu má vyrůst z letošního 1,66 miliardy (asi 5 % celkového podílu) na 7,1 miliardy za pět let (15 %).

Po vyhledávání (21 miliard) a bannerech (12 miliard) tak bude videoreklama třetí nejsilnější formou propagace a všechny ostatní druhy internetové reklamy nechá daleko za sebou. Ve svém prognózování to alespoň tvrdí eMarketer.

Co způsobí nárust videoreklamy?

Co je za náhlým – byť teprve prognózovaným, tedy nejistým – úspěchem videoreklamy? Přesnější je hovořit o tom, co stálo za jejím dosavadním neúspěchem.

Je to jednak drahá tvorba videospotu v porovnání s bannerem nebo dokonce textovou (kontextovou) reklamou, to byla největší překážka, dále pak nedostatečně rozvinuté a věrohodné metody pro měření její účinnosti. Videoreklama má nejblíže k televizní reklamě, kde se účinnost neměří na „kliky“ nebo dokonce na okamžitou komerční výtěžnost (nákupy atd.), ale vytváří dlouhodobé povědomí o značce.

Je tedy potřeba měřit její účinnost tak, jak se měří účinnost např. televizní reklamy, tedy vyhodnocovat zvýšení povědomí o značce, produktu, službě či propagované firmě.  

Pro koho je videoreklama zajímavá?

Videoreklamu na Internetu potáhnou velcí značkoví inzerenti, kteří se dlouhá léta konzervativně drželi pouze televize – ani oni ale nemohou ignorovat rostoucí sílu a množství internetového publika a nižší ceny, které jsou za videoreklamu nabízeny.

Současně do videoreklamy pronikají nové technologie, jako je obsah spoluvytvářený uživatelem, personalizované videoreklamy a interaktivita videoreklam. Růst videoreklam je ostatně vidět i na kanálu YouTube, který tak jako mnoho dalších produktů od Googlu se stává „de facto standardem“, kterého se pak chytnou ostatní.

Videoreklama by měla být proto v hledáčku i českých provozovatelů eshopů. Internetové obchody musí vytvářet silné značky se spontánní „top of mind“ znalostí ze strany spotřebitelů, aby se vyhnuly nekonečnému cenovému boji a tomu, že k nim uživatelé přijdou „přes Heuréku“ nebo „přes Zboží.cz“, kde je najdou jako nejlevnější. Taková vítězství jsou vykoupená příliš vysokými cenami, které už provozovateli netvoří zisk, často jdou dokonce pod jeho náklady.

Až na pár výjímek (Alza, Mall, Parfums, Kasa..) se dnes silnou značkou nehonosí žádný český internetový obchod, a pro všechny, které aspirují na to, být lídry trhu, to je jeden z nejdůležitějších úkolů pro příští roky.

Zdroj:
Netshoper.cz

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!