Podnikáte v nějakém oboru a rádi byste krom jiného věděli, jaká je aktuální situace s konkurencí, jak přemýšlejí vaši zákazníci, či jestli je šance být s novým obchodem úspěšný v určitém regionu? Možná máte i další otázky, které vám nedávají spát. Odpověď je snadná – udělejte si průzkum trhu. Ve vyspělých ekonomikách je větším problémem prodat než vyrobit. Proto je průzkum trhu jedním ze základů úspěšného podnikání.
Průzkum trhu je činnost, při níž zjišťujeme okamžitý stav trhu, jeho změny za určité období a směry jeho vývoje. Cílem průzkumu trhu je vytvoření podkladů pro předvídání budoucího vývoje trhu, tedy vývoje poptávky, potřeb a přání zákazníků i chování konkurence. Obecně se dá průzkum trhu realizovat dvěma způsoby. Buď zůstaneme v kanceláři (pak děláme tzv. průzkum od stolu), anebo vyrazíme do terénu.
Při průzkumu od stolu pracujeme s informacemi, které jsou běžně k dispozici, ať už pocházejí z veřejných zdrojů (noviny, časopisy, internet, katalogy, prospekty atd.) nebo jde o vnitrofiremní informace (kolik zákazníků u nás nakupuje, které jsou nejoblíbenější výrobky atd.). Informace stačí utřídit, zpracovat a vyhodnotit. Lze tak odhadovat změny ve spotřebě, sledovat výkyvy prodeje v různých obdobích roku, tržní životnost výrobků, účinnost propagace, pracovat s přehledy cen. Menší rozbory a prognózy může zvládnout v menších firmách i jedinec, nebo tým lidí. Hlubší odborné analýzy ale nejlépe zpracují odborné firmy.
Průzkum v terénu se pak zaměřuje nejčastěji na chování zákazníků a chování konkurence. Při zkoumání chování zákazníka sledujeme motivy nákupního chování, tedy proč kupují, zda prodávané výrobky splňují jejich přání a potřeby, jak často nakupují, jaké jsou nákupní zvyklosti, jaká je jejich kupní síla.
Jinými slovy se snažíme najít odpověď na otázky:
- co bychom měli prodávat,
- kde to prodávat,
- komu to prodávat,
- kolik, jak, kdy a za kolik to máme prodávat.
Při dotazování v terénu můžeme použít různé techniky, například osobní dotazování (interview), které má podobu rozhovoru tazatele s jedním respondentem, nebo skupinový rozhovor (focus group), kdy se diskutuje v okruhu 10 až 20 osob s marketingovým výzkumníkem a řeší se marketingový problém.
Při zkoumání chování konkurence zjišťujeme, jakými metodami konkurence pracuje, zda bude rozšiřovat nebo omezovat nabídku zboží či služeb, zda pracuje na inovaci výrobků nebo výrobního programu, za jaké ceny prodává, jaké další služby při prodeji výrobků zákazníkům poskytuje.
Jak si v nejbližší době zjistíte informace důležité pro vaše podnikání vy?
Ing. Vladimír Kuchař
poradce pro marketing a rozvoj firem
MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ